Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
EKG: Julen räddad – på nionde försöket

EKG: Julen räddad – på nionde försöket

december 20, 2025
Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

december 20, 2025
Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

december 20, 2025
Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

december 20, 2025
Jens Linder: Planera för plats för det söta

Jens Linder: Planera för plats för det söta

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » SJ slutar köra nattåg till kontinenten
Ekonomi

SJ slutar köra nattåg till kontinenten

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 10, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
SJ slutar köra nattåg till kontinenten

På fredagsmorgonen informerade SJ sin personal om att nattåget Stockholm-Hamburg/Berlin, det som marknadsförs som SJ EuroNight, kommer att upphöra från 1 september nästa år.

SJ hänvisar till att Trafikverket, alltså staten, inte förlängt avtalet.

– Det är väldigt utmanande att nå positivt resultat utan den här ersättningen från Trafikverket, och eftersom avtalet om den här linjen tar slut har vi bestämt att vi avslutar, säger Christer Lizell, affärschef för SJ EuroNight.

Staten via Trafikverket upphandlar varje år kollektivtrafik av olika slag som inte bär sig själv. I regeringens budgetförslag för nästa år avsätts 1,055 miljarder. Det är 37 miljoner mindre än vad som beräknas göras av med under innevarande år men 96 miljoner över förra årets utfall.

I budgeten förklarar regeringen sänkningen med att ”de utestående ekonomiska åtagandena beräknas bli lägre.”

Som DN skrev på torsdagen har regeringen nu också gett Trafikverket i uppdrag att utreda nattågstrafiken rent allmänt, behov och finansiering. Där hänvisas bland annat till att kostnaderna beräknas ”öka väsentligt” kopplat till den upphandling av nya lok och sovvagnar för 5,5 miljarder som Trafikverket arbetar med.

– Inte minst av beredskapsskäl ska man inte underskatta nattågens betydelse. Men mot bakgrund av stora kostnader är det rimligt att se över helheten, sa ansvarige ministern Andreas Carlson (KD) om utredningsuppdraget.

Nattåget från Stockholm till kontinenten byggt på statligt stöd beslutades av den förra regeringen sommaren 2020 och första tåget lämnade Stockholms central klockan 17.34 den 1 september 2022.

Det befintliga avtalet med Trafikverket går ut 31 juli nästa år, men SJ har meddelat att de kör vidare augusti ut. Sedan är det alltså slut.

– Intresset att resa är stort kring jul, sportlovet, påsken och förstås under sommaren. Men kapaciteten i en sovvagn är ju jämförelsevis liten och linjen är dyrare att producera. Därför kan vi inte motivera att köra vidare utan avtalet med Trafikverket, säger SJ:s Christer Lizell.

Han säger att beslutet att lägga ner linjen inte leder till några permitteringar av personal.

Inledningsvis kördes linjen 244 dagar om året, nu är man nere på 190, beroende på att konkurrenten på linjen Snälltåget kör resterande dagar, och då uppbär inte SJ något stöd.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson säger till DN att han informerats om SJ:s beslut, men också om att SJ investerar i nya snabbtåg för dagtrafik i Skandinavien.

– Att SJ avslutar nattågstrafiken är deras eget beslut. Regeringen har fullföljt den tidsatta planen som beslutades av förra regeringen.

Carlson menar att fler avgångar med snabbtåg dagtid ”är ett mer flexibelt trafikupplägg med fler resmöjligheter än ett nattåg per dygn”.

– Det är naturligtvis viktigt med goda förbindelser till våra grannländer. Samtidigt bör inte den upphandlade trafiken tränga ut marknaden. Jag noterar att Snälltåget nu öppnar för mer nattågstrafik till Tyskland, säger ministern.

Företrädare för Miljöpartiet, som ofta kritiserar regeringens järnvägspolitik, talar i stället om ”ren skam” och att ”vi behöver säkra nattåg i hela landet och till kontinenten”.

– Samtidigt som regeringen gödslar pengar över flyget har man stoppat nattåg mellan Göteborg och Umeå, nya stambanor och andra viktiga sträckor, säger MP:s riksdagsledamot Linus Lakso.

SJ:s beslut att lägga ner innebär att just Snälltåget kommer att öka sin trafik Stockholm-Hamburg. Det säger kommersielle chefen Marco Andersson till DN.

– Vi kör i dag kring 220 dagar om året, ungefär från påsk till höstlovet. Vi var tvungna att minska vårt utbud när SJ började med EuroNight, det är egentligen bara under högsommaren som det finns marknad för två operatörer, säger Marco Andersson.

– Men om SJ inte kör kommer vi att köra mer, vi har redan ansökan inne om att trafikera även november-december nästa år.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

Ekonomi december 19, 2025
Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Ekonomi december 19, 2025
Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomi december 19, 2025
Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Ekonomi december 18, 2025
Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Ekonomi december 18, 2025
”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

Ekonomi december 18, 2025
Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Ekonomi december 17, 2025
Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Ekonomi december 17, 2025
Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

Ekonomi december 17, 2025

Redaktörens Val

Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

december 20, 2025
Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

december 20, 2025
Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

december 20, 2025
Jens Linder: Planera för plats för det söta

Jens Linder: Planera för plats för det söta

december 20, 2025
Råden som minskar risken för plötslig spädbarnsdöd

Råden som minskar risken för plötslig spädbarnsdöd

december 20, 2025

Senaste Nytt

Karl Dalén: Det mest intressanta är vad som inte syns

Karl Dalén: Det mest intressanta är vad som inte syns

december 20, 2025
Talesperson: Clinton kände inte till Epsteins brott

Talesperson: Clinton kände inte till Epsteins brott

december 20, 2025
Delar av de omtalade Epsteinfilerna har släppts i USA

Delar av de omtalade Epsteinfilerna har släppts i USA

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?