Inom kort är norska Meråkerbanan mellan Storlien och Trondheim redo för eldriven tågtrafik, ett år försenat.
Det öppnar för nya möjligheter för trafik. DN berättade i en tidigare artikel att SJ planerar att utöka sin trafik från Stockholm till Jämtland vidare till Trondheim.
Även Snälltåget överväger att börja köra direkttåg till Trondheim. Och det redan till sommaren.
Snälltåget kör i i dag nattåg till Storlien från Malmö och Stockholm under högsäsong: vinter, sommar och tidig höst. Bolaget funderar nu över att låta de tåg som går två dagar i veckan från midsommar till och med september fortsätta från Storlien till Trondheim.
– Vi har sökt tidtabeller till och från Trondheim i sommar, men vi håller fortfarande på att utvärdera hur vi ska göra. Det är inte helt lätt att lösa, men spännande. Inte minst när redan vi är så nära med våra tåg som i Storlien, säger Marco Andersson, kommersiell chef för Snälltåget.
Marco Andersson tror att det framför allt sommartid som det skulle vara intressant att förlänga tåglinjen till Trondheim.
– Då det är många turister i rörelse. Vi ser ju redan nu att det finns de som byter tåg i Storlien för att komma till Norge, och vet att resandet kommer att öka med ett direkttåg, säger Marco Andersson.
– Men det finns en del frågor kvar att lösa. Det är tyvärr rätt mycket regelkrångel att köra tåg över nationsgränserna, säger han.
SJ kör via sitt dotterbolag SJ Norge sedan fem år tillbaka regionaltrafik på sträckan. Två dagliga avgångar i vardera riktningen. Trafiken är upphandlad av Jernbanedirektoratet – Norges motsvarighet till Trafikverket.
Som DN berättade i en tidigare artikel har SJ lagt ett förslag om att ersätta regionaltågen med fjärrtåg mellan Stockholm och Trondheim. Enligt förslaget skulle Jernbanedirektoratet finansiera sträckan i Norge, precis som i dag.
Jernbanedirektoratet har nu meddelat SJ att de ska fortsätta och köra trafiken Storlien–Trondheim med två dagliga avgångar åt båda håll, men med eldrivna tåg.
Direktoratet anger i sitt beslut att fjärrtågslösningen blir för dyr med tanke på att nästan 90 procent av resandet på sträckan är regionalt – och inte inriktat mot Stockholm.
Jan Kyrk, affärschef på SJ, tror dock att SJ inom två eller tre år ändå kommer att kunna köra direkttåg mellan Stockholm och Trondheim:
– SJ:s syn är att Jernbanedirektoratet nu ser till att trafiken trots allt kommer igång med elektriska tåg, i väntan på att SJ kan införa kombinationen nattåg och snabbtåg hela vägen från Trondheim till Stockholm.
Han säger att snabbtågen kommer att ge kortast restid genom att de körs via Norra Stambanan, direkt till Stockholm utan byte.
– Att man kopplar Trondheim till SJ:s Jämtlandståg skapar på sikt ett större och inte minst jämnare resandeunderlag, vilket kan leda till längre och/eller fler tåg totalt sett, säger Jan Kyrk.
Läs mer:
Finländskt bolag tar över problemfyllda Mälartåg
Ny satsning på tåglinjer till Finland och Norge
EU vill korta tågresan Stockholm–Köpenhamn till fyra timmar















