När det gäller elbilar har utvecklingen kommit långt, prognosen från branschorganisationen Mobility Sweden säger att drygt var tredje nyregistrerad personbil under 2025 är elektrisk.
För motorcyklar ser det dock annorlunda ut. Intresset för motorcyklar generellt har ökat, enligt branschorganisationen Sveriges Motorcyklister. Men rubrikerna om konkurser bland tillverkare av eldrivna motorcyklar har duggat tätt de senaste åren.
Under 2023 gick Rgnt, som pekade på bristande intresse från riskkapitalister och höga kostnader som orsak, i konkurs. En annan svensk tillverkare, Cake – som grundades 2015 med modeller som ”Kalk” och ”Ösa”, tvingades i konkurs 2024.
– Det är inte en utan flera omständigheter som gör att vi hamnat i den här situationen. Klimatfrågorna är inte längre i fokus, vi befinner oss i en lågkonjunktur, sade företagets vd och grundare Stefan Ytterborn i en intervju med Dagens Industri i samband med konkursen.
Varumärket såldes kort därefter till norska företaget Brages som är i färd med att blåsa nytt liv i tillverkaren:
– Som återförsäljare av bilar i Norge har vi sett hur snabbt elektrifiering kan gå när man bestämmer sig för det. Nu tror vi att förändringar inom mikromobilitet också kommer att accelerera. Inte bara för motorcyklar utan även skotrar, mopeder och elektriska cyklar, sade det norska företagets grundare Espen Digernes i samband med att man tog över Cake.
Cake följdes av svenska elmoped-tillverkaren Vässla som också gick i konkurs kort därefter, men som under 2025 har tagit nya tag.
Även internationellt har flera tillverkare av elmopeder och motorcyklar gått i konkurs. Italienska Energica ansökte om konkurs hösten 2024 med hänvisning till såväl svårigheter med leveranser av nödvändiga komponenter, som minskat intresse för elektriska fordon. Även här rapporteras det dock om räddningsförsök under 2025, från asiatiskt håll. Även amerikanska Fuell gick i konkurs hösten 2024.
Från branschhåll är man ändå optimistisk inför framtiden. Niklas Kristoffersson, vd på Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, berättar om ett ökat intresse för eldrivna mopeder och motorcyklar, om än från en låg nivå när det gäller mc.
– Andelen sålda eldrivna motorcyklar har gått från mindre än 2 procent till drygt 5 procent på ett år. Tittar vi på mopeder har andelen ökat från 27 procent till 31 procent, säger Niklas Kristoffersson och fortsätter:
– Till skillnad från elbilar som fått rejäla subventioner, så har vi inte haft några motsvarande stöd.
Han ser också skillnader när det gäller användargrupper. Bland de som mest intresserar sig för eldrivna motorcyklar och mopeder syns de som använder fordonet för pendling.
Niklas Kristoffersson vill slå ett slag för eldrivna mopeder och scootrar som bra alternativ till bilen, inte minst i stadsmiljö, och även laddhybrider som kan gå på både el och bensin för den som inte vill ta steget fullt ut.
Branschorganisationen anordnar också mc-mässan på Elmia i Jönköping, nästa tillfälle är den 23-25 januari 2026. Där syns allt fler eldrivna varianter.
– Vi håller på att pussla för att försöka få till en egen avdelning med elmotorcyklar och mopeder, säger Niklas Kristoffersson.
Läs fler texter från DN Motor.
















