I receptionen till den fiktiva advokatbyrån Mattsson & Moradi går allt i grått. Grå träparkett, gråa väggar – till och med grå, torkade blommor i en vas. På väggarna hänger priser och tidningsomslag med advokaterna som gett byrån sitt namn.
Försvarsadvokaten Kalle Mattsson går in i konferensrummet och stänger om sig. Tunga steg bort mot det rejäla bordet i mörkt trä, där han vilar huvudet i sina händer. Lång suck.
Så knackar det plötsligt på dörren. En yngre kollega kommer in med ett brev i handen.
– Det här kom precis, säger hon.
Extrem närbild på Kalles ansikte. På en millisekund byts uppgivenhet mot glädjesprudlande iver. Åklagaren har äntligen skickat usb-stickan med förundersökningsprotokollet i hans livs – kanske Sveriges? – största gängkriminalitetsmål.
Kalle rusar ut ur rummet och börjar samla sina anställda. Det är dags att jobba.
– Tack!
Kamerorna slutar rulla. Bakom monitorerna är alla överens: SVT:s nya dramaserie ”Hundarna” kommer att bli riktigt bra.
Den blå regissörsstolen på bästa plats bakom monitorn är dock tom. Lisa Linnertorp är hellre ute på set, om hon så måste sitta ihopkrupen under ett bord för att inte synas i bild. I grunden är hon skådespelare och har spelat i serier som ”Bron” och ”Vår tid är nu”.
2021 gjorde hon regidebut med dramaserien ”Threesome”, om ett par vars relation sätts i gungning efter en trekant med en fransk konststudent. DN:s Nicholas Wennö kallade serien ”lysande”. Aftonbladets Karolina Fjellborg höll med – och skrev att ”vad än Linnertorp tar sig för härnäst bör precis alla ögon vara på det”.
”Hundarna” är något helt annat. Ett spänningsdrama om det svenska rättsväsendet, som följer brottmålsadvokaterna och vännerna Sasha och Kalle som tillsammans driver en av Stockholms mest framgångsrika advokatbyråer.
– Man pratade om en serie som skulle vara någonstans mellan ”Tunna blå linjen” och ”Succession”. Det gick jag i gång på, säger Lisa Linnertorp.
Serien är baserad på en idé från författaren och före detta advokaten Jens Lapidus, som länge närt en dröm om att skildra försvarsadvokaternas liv – helt enkelt ”en riktig svensk advokatserie”.
Han ville särskilt vända och vrida på den första regeln om god advokatsed: ”En advokats främsta plikt är att visa trohet och lojalitet med klienten.”
– Hur påverkar det dig som människa att vara lojal mot och försvara någon som samhället och kanske till och med en själv äcklas av? säger Jens Lapidus.
De etiska dilemman som uppkommer får Sasha, som spelas av Arvin Kananian, och Kalle, som spelas av Björn Bengtsson, tampas med. När Sasha får ett våldtäktsmål på sitt bord ställs hans lojalitet till klienten mot hans familj och grundmoral. Samtidigt ska Kalle försvara en gängledare i det största gängkriminalitetsmålet på lång tid.
– Kalle brinner för allas lika rätt inför lagen och rätt till ett gediget försvar. Han är så lojal och empatiskt inställd mot sina klienter att han förlorar fotfästet lite, säger Björn Bengtsson.
Lojaliteten är i centrum. Om det vittnar titeln ”Hundarna”, som ersatte den tidigare, något plattare ”Försvararna”. Det var Lisa Linnertorp som kläckte idén, efter att hon hade hört att kriminella i vissa kretsar kallar sina advokater för just hundar.
En talande bild, tyckte hon. Försvarsadvokaten är lydig mot lagen, trofast och lojal mot klienten. Försvarar och skäller mot de som kommer för nära.
– Jag har alltid trott att sanningen är det som driver advokater. Men de har noll intresse av vad som är sant och inte – de driver klientens sanning, oavsett vad. För att varje människa har rätt till en rättvis prövning, säger Lisa Linnertorp.
– Sedan kan det vara ett hundigt jobb. Man är både i finrummen och nere i skiten, fortsätter Arvin Kananian.
Den kontrasten arbetar produktionen med genom hela serien.
Advokatbyrån upptar ett helt våningsplan i Sahlgrenska huset i centrala Göteborg. Det är högt i tak, stora tunga trädörrar. I konferensrummet är bordet i mörkt träbeslag flera meter långt, omgivet av lyxiga läderstolar.
– Miljöerna på byråerna är fina. Men det är inte jättehärligt på häktet, eller i en rättssal där anhöriga sitter och gråter. Det är inte jättehärligt att brottas med sådana etiska dilemman som karaktärerna gör, säger Lisa Linnertorp.
Inspelningen, som har pågått under hela hösten, har även skett i verkliga rättsmiljöer: häktet, förvaltningsrätten och rådhuset i Göteborg, tingsrätten i Alingsås.
Att få vara i de verkliga miljöerna ser Lisa Linnertorp som ett privilegium – och som en grundförutsättning. Verklighetsanspråket, att ge en riktig inblick i rättssystemet, är oerhört viktigt för ”Hundarna”.
– Gud ja. Det är A och O. Där är jag nitisk. Gemene man kommer inte ha en aning om vilken detaljrikedom det är. Men förhoppningsvis kommer det att kännas, säger hon.
Otaliga timmar research ligger bakom såväl manusfasen som produktionen. Sakkunniga har funnits tillgängliga på set när de har spelat in i verkliga rättsmiljöer – och som rådgivare under tiden.
– Jag har några advokater på speed dial. Jag tror att alla i casten har haft minst en som man kan ringa och fråga, säger Tiril Wishman, som spelar byråns nytillskott Tilde.
– Det har gett otroligt mycket, man lär sig hur de pratar, deras manér, inflikar Kit Walker Johansson, som spelar den unga och hungriga advokaten Oskar.
Realismen går igen i bildspråket, signerat Maja Dennhag, där det dokumentära med in- och utzoomningar möter drama. Det gifter sig med tempot i dialogen, i det höga drivet.
Ibland har fiktionen kommit för nära verkligheten. Tydligast blev det med en scen där en 15-åring begår ett gängmord. Produktionen hade hittat en till synes perfekt miljö för scenen på Hisingen i Göteborg.
Två veckor före inspelningsstart skedde en skjutning med gängkopplingar i precis samma område. Det var bara för produktionen att leta upp en ny plats.
– Det har nästan varit jobbigt ibland. Samtidigt är det en barometer över att vi är väldigt aktuella i det vi skildrar, säger Lisa Linnertorp.
När inspelningen nu avslutas och produktionen blickar framåt mot premiären våren 2026, är det med en tydlig förhoppning:
– Jag vill ge tittarna en serie om hur det är att vara försvarsadvokat på riktigt. Inte den här ”glossy” bilden som vi är vana vid att se, säger Lisa Linnertorp.














