Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
81-åriga Leif skippade pensionen – för att starta ett mejeri

81-åriga Leif skippade pensionen – för att starta ett mejeri

december 21, 2025
Näslund vann igen — stort medaljhopp i OS

Näslund vann igen — stort medaljhopp i OS

december 21, 2025
Vecka 51 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 51 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

december 21, 2025
Här får familjer hämta julklappar till barnen gratis

Här får familjer hämta julklappar till barnen gratis

december 21, 2025
Maja Larsson: Varför vill vi fortsätta fira julen som i det gamla bondesamhället?

Maja Larsson: Varför vill vi fortsätta fira julen som i det gamla bondesamhället?

december 21, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Indiska biltillverkare siktar på snabbt lyft i Europa
Ekonomi

Indiska biltillverkare siktar på snabbt lyft i Europa

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 21, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Indiska biltillverkare siktar på snabbt lyft i Europa

Indiens framgång med fordonsexport till regioner som Japan, Afrika och Mellanöstern väntas nu sprida sig till Europa, något som ses som ett tecken på landets stärkta ställning som nav för konkurrenskraftig och innovativ fabrikstillverkning.

– Vi ser tydliga signaler på en strukturell ökning av export av personbilar och motorcyklar från Indien till Europa, säger Saharsh Damani, vd för branschorganisationen Federation of Automobile Dealers Associations, Fada, i New Delhi.

– Indiska elbilar har precis vad prismedvetna europeiska konsumenter letar efter i det rådande ekonomiska klimatet, säger han och pekar på låga tillverkningskostnader och digitala funktioner.

Fakta.Kvarts miljon fordon om tre år

En fördubbling av indisk fordonsexport till Europa till år 2028 motsvarar en årlig tillväxt om 26 procent och innebära 240.000 fordon.

Under 2024 registrerades cirka 10,5 miljoner nya personbilar i EU.

Källa: Di, Acea

Organisationen spår att exporten till Europa kommer öka med runt 33 procent i år till 120 000 enheter, något som fortfarande är en försvinnande liten del av den totala europeiska marknaden.

2028 väntas antalet ha dubblats från årets nivå, enligt Fada.

Ett potentiellt handelsavtal mellan Indien och EU – som är i faggorna – hade också gett fart åt försäljningen, säger Saharsh Damani.

Den indiska fordonsmarknaden domineras av lokala märken som Mahindra & Mahindra och Tata (som äger brittiska Jaguar Land Rover), japansk-indiska samägda märken som Maruti Suzuki (landets största tillverkare) och utländska märken med tillverkning i landet.

– Vi exporterar lika många bilar per kvartal nu som vi gjorde per år för bara fyra år sedan, säger Rahul Bharti, kommunikationschef på Maruti Suzuki, till Times of India.

Han säger att mycket av exportframgången kan tillskrivas regeringsinitiativet ”Make in India, Make for the World”, lanserat 2014 av premiärminister Narendra Modi, med mål att göra Indien till ett världsledande tillverknings- och utvecklingsland samt att stärka innovation och självförsörjning inom tillverkningskedjorna.

Japanska Suzuki meddelade nyligen att företaget ska investera runt 70 miljarder kronor fram till 2031 i att öka produktionskapaciteten för el- och hybridbilar i Indien. Japanska Nissan, Toyota och Honda samt sydkoreanska Hyundai uppges också öka sina investeringar i landet.

New Delhi har också pumpat in drygt 28 miljarder kronor i riktade program för att stärka landets fordons- och fordonskomponentsektorer för global tillverkning.

– Indiens tillverkningsapparat har utvecklats till ett sofistikerat ekosystem som är kapabelt att leverera till global kvalitetsstandard. För bilmärken som var tidiga med att investera i Indien börjar nu de strategiska vinsterna visa sig, säger Harshvardhan Sharma, chef för fordonssektorn på japanska Nomura Research Institute i den indiska teknikstaden Gurgaon, till Nikkei Asia.

Både konsumenter och bilåterförsäljare blir, enligt bland andra Nikkei, allt mer intresserade av konkurrenskraftigt prissatta märken och fordon tillverkade i Indien som alternativ till kinesiska elbilsmärken, som BYD, Li Auto och Xpeng.

Anledningen till Indiens exportansträngning är samtidigt liknande den i Kina; när konkurrensen på den inhemska marknaden blivit för intensiv riktar sig märken mot mer lukrativa internationella marknader.

– Indien har vuxit fram som en trovärdig motvikt, med kostnadseffektiv och högkvalitativ tillverkningsbas som tillverkare kan utnyttja för att möta Kinas framfart, säger Harshvardhan Sharma.

Frågan är hur ett ökat inflöde av indiska bilar skulle tas emot av bilbranschen i Europa. Den har redan stora problem med konkurrens från kinesiska märken.

Förhandlingar om elbilspriser pågår mellan Kina och EU.

Fakta.Indien stort på bildelar

● Indien är en av världens ledande länder för fordonstillverkning, efter Kina, USA och Japan.

● Indien är också starkt inom fordonskomponenter, där nästan en tredjedel av landets export går till Europa. Det väntas också öka under de kommande åren.

Källa: Automotive Component Manufacturers Association of India

Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

81-åriga Leif skippade pensionen – för att starta ett mejeri

81-åriga Leif skippade pensionen – för att starta ett mejeri

Ekonomi december 21, 2025
När tomten ersatt släden – här är de juliga konceptbilarna

När tomten ersatt släden – här är de juliga konceptbilarna

Ekonomi december 20, 2025
Här får gamla Leaf nytt liv

Här får gamla Leaf nytt liv

Ekonomi december 20, 2025
S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

Ekonomi december 20, 2025
”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

Ekonomi december 19, 2025
Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Ekonomi december 19, 2025
Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomi december 19, 2025
Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Ekonomi december 18, 2025
Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Ekonomi december 18, 2025

Redaktörens Val

Näslund vann igen — stort medaljhopp i OS

Näslund vann igen — stort medaljhopp i OS

december 21, 2025
Vecka 51 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 51 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

december 21, 2025
Här får familjer hämta julklappar till barnen gratis

Här får familjer hämta julklappar till barnen gratis

december 21, 2025
Maja Larsson: Varför vill vi fortsätta fira julen som i det gamla bondesamhället?

Maja Larsson: Varför vill vi fortsätta fira julen som i det gamla bondesamhället?

december 21, 2025
SMHI om julvädret: ”Snön som finns nu är den man får räkna med”

SMHI om julvädret: ”Snön som finns nu är den man får räkna med”

december 21, 2025

Senaste Nytt

Indiska biltillverkare siktar på snabbt lyft i Europa

Indiska biltillverkare siktar på snabbt lyft i Europa

december 21, 2025
Anders Svensson: Är det lögn att säga att tomten finns?

Anders Svensson: Är det lögn att säga att tomten finns?

december 21, 2025
Ryskt fartyg som tros ha fraktat vapen genomsöks av Tullen

Ryskt fartyg som tros ha fraktat vapen genomsöks av Tullen

december 21, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?