Både mot Tunisien och Nederländerna spelade Alexander Isak i över 90 minuter, något han dessförinnan inte hade gjort sedan VM-kvalet i oktober förra året.
Trött och sliten nu när turneringens gruppspel ska avgöras? Långtifrån.
– Just nu känner jag mig bra, väldigt bra. Det är svårt att sätta fingret på vad som är ens max, det vet man aldrig, men jag har inget att klaga på just nu när det kommer till min fysiska status, säger han.
Första tiden i Liverpool blev inte som han hade tänkt sig.
På grund av skador gjorde den svenske anfallsstjärnan inte mer än 14 framträdanden i Premier League. Lika många matcher missade han till följd av den fraktur som han ådrog sig i december förra året och comebacken dröjde ända till april.
För den som oroat sig över Isaks matchform inför VM har spelaren gett svar på tal. Hittills har det blivit ett mål och tre målgivande passningar. I den senare kategorin är han delad etta i hela VM.
– Det är klart att det är skönt att göra ett bra VM och man vill göra det ännu bättre hela tiden. Jag känner att jag är på en bra plats och förhoppningsvis kan jag fortsätta göra det bra, säger han.
I 1–5-förlusten mot Nederländerna justerades Isaks position efter den första vätskepausen vid underläge, 0–2. Klivet ut på vänsterkanten fick lyckad spelmässig effekt för Sverige som kom in i matchen offensivt.
– Jag trivs i den lilla fickan och när jag får bollen på kanten, medger Isak.
– När man har en fri roll där man kan jobba sig in i ytorna som uppstår när läget ges. Det har fungerat bra.
Samtidigt ställer positionsförändringen krav på honom defensivt.
– När vi vinner bollen så är det kul. Kanske inte lika roligt när vi inte har bollen, men det är ett jobb som behöver göras. Sedan får vi se hur det ser ut i morgon, säger han och blickar fram mot den avslutande gruppspelsomgången mot Japan.
På presskonferensen dagen före Sveriges ödesmatch fick Graham Potter frågan hur han tänkt använda Isak härnäst.
– Ur ett anfallsperspektiv tyckte jag att han var riktigt bra (mot Nederländerna). Jag tror att han gillar den rollen, den ändrar inte var han spelar när det gäller de områden på planen vi vill få in honom i, säger förbundskaptenen som upplever att Isak njuter av sin fotboll för tillfället.
– Utmaningen för oss är hur vi kan spela bättre som lag, särskilt i den defensiva delen av spelet. Han är helt med på det och förstår vad vi behöver göra.
Vid förlust mot Japan avgör målskillnad om Sverige spelar vidare i VM. Kryss räcker definitivt för avancemang till 16-delsfinal.
Sverige har ett längdmässigt övertag – fem centimeter närmare bestämt – på de japanska spelarna. Men det är också den enda svagheten Isak kan komma på.
– De är väldigt duktiga. Jag tror det viktigaste är att vi vet vad de är bra på. Det är ett väldigt välorganiserat lag som jobbar väldigt hårt. Väldigt bollskickliga spelare.
Hemma var det ett sanslöst tryck inför Nederländerna, men för många kändes efteråt som att VM dog lite för Sveriges del. Vad har du för budskap att skicka hem till dem?
– Jag skulle absolut inte säga att VM dog, men det är klart att det är en naturlig reaktion. Med besvikelse och missnöje efter en sådan förlust. Det är absolut inget konstigt med det. Men nu är det en ny match som har stor betydelse. Vi har stora möjligheter, allas humör är på topp igen och jag tvivlar inte på att stödet hemma finnas där, säger Alexander Isak.
Läs mer:
Matchguide: Det krävs för att Sverige ska gå vidare
Revansch eller repris – 90 år efter ”japaner, japaner”?
Hyllar döda systern under VM: ”Ska se till att ingen glömmer dig”
















