Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Kulturdebatt. Svenska Pen: SD-politikernas utspel mot Pascalidou och Ghazale är häpnadsväckande

Kulturdebatt. Svenska Pen: SD-politikernas utspel mot Pascalidou och Ghazale är häpnadsväckande

december 17, 2025
Fotograf hittade 20 000 fotavtryck från dinosaurier

Fotograf hittade 20 000 fotavtryck från dinosaurier

december 17, 2025
Sanna: Hon gör vad som helst för att reta ryssarna

Sanna: Hon gör vad som helst för att reta ryssarna

december 17, 2025
Regeringen i möte med Meta om annonsförbud

Regeringen i möte med Meta om annonsförbud

december 17, 2025
”Ahmed är mäktig – en sann hjälte”

”Ahmed är mäktig – en sann hjälte”

december 17, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » ”Avatar. Fire and ash” är ett väldigt blått misslyckande
Kultur

”Avatar. Fire and ash” är ett väldigt blått misslyckande

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 17, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
”Avatar. Fire and ash” är ett väldigt blått misslyckande

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Actionäventyr

Betyg: 2. Betygsskala: 0 till 5.

”Avatar. Fire and ash”

Regi: James Cameron.

Manus: James Cameron, Rick Jaffa, Amanda Silver. I rollerna: Sam Worthington, Zoe Saldaña, Kate Winslet med flera. Längd: 3 tim 17 min (11 år). Språk: engelska. Biopremiär.

Somliga kulturhändelser avslöjar våra filterbubblor. Ringhörnorna blixtbelyses när kritiker ställs mot publik, kulturelit mot ”vanligt” folk och så vidare. Se bara på ”film-twitter”: samlingsnamnet för de åsiktsstarka filmtyckarna på plattformen som numera heter X. Där uttrycks stundom chock över den skeva relationen mellan ”Avatar”-filmernas inspelade pengaberg och dess brist på kulturellt avtryck.

Alla ser dem, ingen bryr sig. Hur går det ihop? Finns verkligen alla de här ”Avatar”-älskarna på riktigt? Eller har kioskvältarkungen James Cameron lättat på lädret och köpt upp hela biosalonger för att slå rekord och ge skenet av en publikpopularitet som egentligen inte existerar?

Konspirationen gör sig påmind under pressvisningen av ”Avatar: Fire and ash”. Jag river upp plasten runt 3D-glasögonen, ensam på rad fyra i den näst intill folktomma Imax-salongen på Mall of Scandinavia. Bakom mig hörs kritiker som sarkastiskt skämtar om hur peppade de är på det nya kapitlet i ”Blue Man Group-sagan”.

Själv har jag alltid imponerats av Camerons tekniska upptäcktsresarsjäl. Mer än bara för berättandets skull verkar hans filmskapande existera som en dyr ursäkt för att förverkliga pojkrumsfantasier, tänja på gränser, skapa nya världar för att ge den gamla något nytt att utforska.

Del tre av Camerons antikoloniala trädkramar-sci-fi-epos är i det avseendet ett misslyckande. Här finns något gammalt, något nytt, något lånat, något blått – väldigt blått – men i slutändan alltför gammalt. Även ettan och tvåan berörde samma konflikt mellan en desperat mänsklighet och det långslanka, blå Na’vi-folket på planeten Pandora, där den mänskliga soldaten Jake Sully (Sam Worthington) går från infiltratör till att byta både sida och kropp. Trots likheterna hann det åtminstone ske rejäla tekniska uppdateringar under de tretton år som passerade mellan premiärerna.


Man slåss på stridsfartyg och i luften med bevingade bestar, talas med späckhuggarlika varelser och andevärldar..

Så är inte fallet med tvåan och trean. Något slags elementförflyttning blir det, från hav till eld, i och med introduktionen av det fientliga ”askfolket” som leds av den häxlika krigarprinsessan Varang (eldigt spelad av Oona Chaplin, barnbarn till Charlie Chaplin). I övrigt? Mycket klippa-och-klistra med bekanta beståndsdelar. Man slåss på stridsfartyg och i luften med bevingade bestar, talas med späckhuggarlika varelser och andevärldar, huvudpersoner tas tillfånga och befrias om vartannat.

Liksom i ”Avatar: The way of water” (2022) experimenterar Cameron med dynamisk bildhastighet, växlande mellan klassiska 24 bilder per sekund och det dubbla. Tanken är väl att det ska göra upplevelsen mer uppslukande. I stället påminner skiftena om en klen, daterad dator som försöker hålla jämna grafiksteg med ett prestandakrävande spel.

Borta är storfilmsberusningen från att se något som man inte sett förr. När 3D-glasögonen inte längre lyckas skapa sensoriska placeboeffekter – vinden i håret, havsbrisen mot kinderna – blir effekttrolleriets bakomliggande berättarbanaliteter så mycket tydligare. Hur ska Cameron orka göra fler ”Avatar”-filmer? Hur ska vi orka se fler?

Se mer. James Camerons bästa kioskvältare: ”Terminator” (1984),”Aliens – återkomsten” (1986), ”Terminator 2 – domedagen” (1991).

Läs fler film- och tv-recensioner

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Kulturdebatt. Svenska Pen: SD-politikernas utspel mot Pascalidou och Ghazale är häpnadsväckande

Kulturdebatt. Svenska Pen: SD-politikernas utspel mot Pascalidou och Ghazale är häpnadsväckande

Kultur december 17, 2025
Sanna: Hon gör vad som helst för att reta ryssarna

Sanna: Hon gör vad som helst för att reta ryssarna

Kultur december 17, 2025
Lisa Boda: Jag är tacksam för att min dotter inte går Kungliga svenska balettskolan

Lisa Boda: Jag är tacksam för att min dotter inte går Kungliga svenska balettskolan

Kultur december 17, 2025
TV4: Ny säsong av ”Spökjakt” med Joakim Lundell

TV4: Ny säsong av ”Spökjakt” med Joakim Lundell

Kultur december 17, 2025
Deras sociala medier blockeras i fyra år: ”Vårt viktigaste kommunikationsmedel”

Deras sociala medier blockeras i fyra år: ”Vårt viktigaste kommunikationsmedel”

Kultur december 17, 2025
Sverige vill följa efter Australiens sociala medier-förbud: ”Kan bli kontraproduktivt”

Sverige vill följa efter Australiens sociala medier-förbud: ”Kan bli kontraproduktivt”

Kultur december 17, 2025
Stilfulla ”Nouvelle vague” gör magi av frihetskänslan i den franska filmrevolten

Stilfulla ”Nouvelle vague” gör magi av frihetskänslan i den franska filmrevolten

Kultur december 17, 2025
Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

Kultur december 16, 2025
Guillaume Marbeck: ”Skådespelarens uppgift är att inte krascha bilen”

Guillaume Marbeck: ”Skådespelarens uppgift är att inte krascha bilen”

Kultur december 16, 2025

Redaktörens Val

Fotograf hittade 20 000 fotavtryck från dinosaurier

Fotograf hittade 20 000 fotavtryck från dinosaurier

december 17, 2025
Sanna: Hon gör vad som helst för att reta ryssarna

Sanna: Hon gör vad som helst för att reta ryssarna

december 17, 2025
Regeringen i möte med Meta om annonsförbud

Regeringen i möte med Meta om annonsförbud

december 17, 2025
”Ahmed är mäktig – en sann hjälte”

”Ahmed är mäktig – en sann hjälte”

december 17, 2025
Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

december 17, 2025

Senaste Nytt

”Avatar. Fire and ash” är ett väldigt blått misslyckande

”Avatar. Fire and ash” är ett väldigt blått misslyckande

december 17, 2025
Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

december 17, 2025
Lisa Boda: Jag är tacksam för att min dotter inte går Kungliga svenska balettskolan

Lisa Boda: Jag är tacksam för att min dotter inte går Kungliga svenska balettskolan

december 17, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?