För en månad sedan stämde Trafikverket byggkonsortiet WLC, som ägs av börsjätten NCC och tyska Wayss & Freytag, vid Göteborgs tingsrätt på 1,35 miljarder efter att myndigheten hävt avtalet för deletappen Korsvägen i Västlänkenprojektet i Göteborg.
Trafikverket hänvisade till vad de ser som grava brister och beteenden under flera år i kombination med skenande kostnader.
Byggkonsortiet har hela tiden avvisat anklagelserna och nu svarar de i tingsrätten.
– Trafikverkets hävning är ett allvarligt avtalsbrott och vi riktar nu krav som sammantaget kommer uppgå till miljardbelopp. Förutsättningarna för projektet har förändrats i grunden. Det är i sig inget konstigt, men vad som är ovanligt är verkets ovilja att hantera dem, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.
Konsortiet förvarnar om mer detaljerade underlag och krav senare. Men här och nu begär de 123 miljoner för kostnader att avveckla personalen och själva arbetsplatsen vid Korsvägenetappen.
65 miljoner begärs för ersättning till underleverantörer, som bemanningsbolag och konsulter som man haft avtal med.
I skadeståndskravet ingår också det man beskriver som utebliven vinst och skriver att ”det är fråga om betydande belopp”.
I svaret i Göteborgs tingsrätt pekar konsortiet bland annat på hur villkoren för deras uppdrag förändrades genom miljödomen som innebar stopp för nattarbete som kan störa boende.
– Miljödomen är inte Trafikverkets fel. Men den är ett bra exempel på hur verket istället för att ta sitt ansvar försöker klandra andra. Det är varken rätt eller rimligt, säger Kenneth Nilsson vid NCC.
Tonläget mellan parterna är skarpt. Under presskonferensen 18 september om beslutet att häva kontraktet med konsortiet sa Trafikverkets chef för stora projekt Patrick Guné:
– Nu är tålamodet och förtroendet slut. Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade. När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent känner vi oss lurade.
I dag säger NCC:s Kenneth Nilsson i samband med inlagan till Göteborgs tingsrätt:
– Vi är djupt besvikna på verkets agerande. Vår målsättning var att slutföra projektet och vi beklagar att göteborgarna och skattebetalarna i stället drabbas av Trafikverkets agerande.
Konsortiet skriver också att de förbereder en egen stämningsansökan och att Trafikverkets stämning ”är i alla delar ogrundad och bestrids helt”.
Den 6,6 kilometer långa pendeltågstunneln Västlänken byggs efter en överenskommelse 2009 mellan staten, regionerna Västra Götaland och Halland samt Göteborgs kommun. Första spadtaget togs 2018.
Målet har varit att alla de tre underjordiska stationerna, Centralen, Haga och Korsvägen, skulle öppna 12 december nästa år. Men så dags kommer endast Centralen vara färdig och då fungera som en så kallad säckstation där tågen får vända. Det nya måldatumet för hela Västlänkens öppning är i december 2030.
Även när det gäller etappen Haga har Trafikverket haft en rättstvist med den entreprenören, AGN Haga, som kastades ut för snart tre år sedan.















