15. ”Queer”
Regi: Luca Guadagnino. Manus: Justin Kuritzkes. I rollerna: Daniel Craig, Drew Starkey, Jason Schwartzman m fl. 2 tim 17 min.
Efter filmer som ”Call me by your name” och ”A bigger splash” kommer den italienska regissören med ett blytungt drama om olycklig kärlek. Daniel Craig spelar den trasiga författaren Lee (William S Burroughs alter ego) som blir besatt av en mystisk ex-militär (Drew Starkey) i 50-talets Mexico City. Upplagt för självdestruktiv kärlekssorg i en ”jobbig film, men så rörande att man inte vill vara utan erfarenheten”, som DN:s Sebastian Lindvall skrev i sin recension.
14. ”Black dog”
Regi: Guan Hu. Manus: Guan Hu, Rui Ge. I rollerna: Eddie Peng, Jia Zhangke, Liya Tong, m. fl. Längd: 1 tim 56 min
Kinesisk nutidsvästern som utspelar sig med OS 2008 som mörk fond. Ex-fången Lang återvänder till sin hemstad och tvingas jobba med att jaga bort vilda byrackor. Oväntat blir han vän med en svart vinthund. Filmen blandar komik, poesi, västernestetik och samhällskritik med ett bildspråk som bitvis påminner om Wes Andersons bildspråk, men med en rå och skitig ton. Den tystlåtne hjälten och hans jycke gestaltar tillsammans en gripande berättelse om överlevnad, moral och försoning.
Läs recension
13. ”Bird”
Manus & regi: Andrea Arnold. I rollerna: Nykiya Adams, Barry Keoghan, Franz Rogowski, Jason Edward Buda, Frankie Box, James Nelson-Joyce m fl. 1 tim 56 min.
Omistliga Andrea Arnold (”Fishtank”, ”American honey”) har aldrig gjort en dålig film, men är som allra bäst när hon, som här, rör sig i sina egna hemtrakter i Englands bortglömda hörn. Nytt med ”Bird”, som kretsar kring en ung flicka med minst sagt stökiga familjeförhållanden, är att den socialrealistiska berättelsen kryddas med en avväpnande dos magisk realism. En mystisk fågelman i kjol, en knasig pappa som vill blir rik på hallucinogent paddsekret och ett suveränt soundtrack bidrar också till lyftet.
Läs recension och intervju
12. ”Det heliga trädets frukter”
Regi: & manus: Mohammad Rasoulof. I rollerna. Mahsa Rostami, Missagh Zareh, Setareh Maleki, Soheila Golestani m fl. 2 tim 48 min.
Mästerlig politisk och psykologisk dramathriller om en jurist i Teheran som slits mellan plikt och samvete när familjen dras in i Kvinna, liv, frihet-protesterna i spåren av Mahsa Aminis död. Döttrarnas motstånd mot regimen samt en försvunnen tjänstepistol sätter känslorna på spel och utmanar faderns auktoritet. ”Det heliga trädets frukter” fångar Irans politiska klyftor med nerv och känslighet. Vann juryns specialpris i Cannes förra året och utsågs till Tysklands officiella Oscarsbidrag.
Läs recension och intervju
11. ”Emilia Perez”
Regi: Jacques Audiard. Manus: Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Léa Mysius. I rollerna: Karla Sofía Gascón, Zoe Saldaña, Selina Gomez, Adriana Paz, Edgar Ramírez m fl. 2 tim 10 min.
Den originella fransosen Jacques Audiard sparar inte på krutet i denna sjövilda mix av melodram och musikal som kombinerar knarkbossar och könsbekräftande intimkirurgi. Karla Sofía Gascón spelar en mexikansk kartellkung som förvandlar sig blir den kvinna hon alltid drömt om att vara. Trots att Gascóns rasistiska tweets grusade Oscarschanserna, förblir ”Emilia Pérez” en av årets mest minnesvärda upplevelser. Vann Jurypriset i Cannes och ett kollektivt pris till filmens kvinnliga skådespelarensemble.
Läs recension och intervju
10. ”Vermiglio. En familjekrönika från alperna”
Manus & regi: Maura Delpero. I rollerna: Tommaso Ragno, Roberta Rovelli, Martina Scrinzi med flera. Längd: 1 tim 59 min.
Ett lågmält men magnifikt italienskt familjedrama om kärlek på svindlande höga höjder. Handlingen utspelar sig i en italiensk alpby under andra världskrigets slutskede där desertören Pietro finner kärleken hos byflickan Lucia, men deras relation prövas av krigets och byns hårda villkor. Maura Delpero skildrar med poetisk realism och nedtonad storslagenhet en värld där känslor och kyla möts. Martina Scrinzi och Giuseppe De Domenico glänser i huvudrollerna, och filmen blir ett varmt ode till gemenskap och längtan.
Läs recension
9. ”Weapons”
Regi & manus: Zach Cregger. I rollerna: Julia Garner, Josh Brolin, Alden Ehrenreich, Amy Madigan m fl 2 tim 8 min.
Zach Cregger leker skickligt med skräckgenrens konventioner i en barock, brutal och besynnerlig hybrid av makaber humor och outsäglig fasa. ”Weapons” utspelar sig i en liten stad där barnen försvinner nattetid, vilket tvingar läraren Justine (Julia Garner) att hantera ett kollektivt trauma och möta förkroppsligad ondska. Med en känsla av bröderna Grimm, bröderna Coen och Sam Raimi bjuder filmen på både skratt och skräck, tekniskt imponerande hantverk och en genreexplosion som griper tag och skakar om.
Läs recension
8. ”Flickan med nålen”
Regi: Magnus von Horn. Manus: Magnus von Horn, Line Langebek Knudsen. I rollerna: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Joachim Fjelstrup, Tessa Hoder m fl. 2 timmar 3 min.
Imponerande psykologisk kostymskräck om utanförskap med ett svartvitt foto som bland annat inspirerats av 1920-talets expressionism. En förvrängd true-crime mardröm som kretsar kring Danmarks mest ökända änglamakerska Dagmar Overby (Trine Dyrholm). Filmen följer fabriksarbetaren Karoline (Vic Carmen Sonne) som efter ett misslyckat abortförsök dras in i Dagmars mörka värld i Köpenhamn. Magnus von Horns danskflaggade film tävlade om Guldpalmen och föll på målsnöret på Oscarsgalan.
Läs recension och intervju med Magnus von Horn
7. ”I’m still here”
Regi: Walter Salles. Manus: Murilo Hauser, Heitor Lorega. I rollerna: Fernanda Torres, Selton Mello, Fernanda Montenegro, Valentina Herszage, m fl. 2 tim 18 min.
Walter Salles belönades med en Oscar för bästa internationella film för denna närgångna och gripande skildring av sorg, styrka och motstånd under militärdiktaturen i 70-talets Brasilien. Fernanda Torres imponerar som fembarnsmamman Eunice Paiva, som efter makens Rubens Paivas (Selton Mello) försvinnande blir advokat och kämpar för rättvisa och urfolkens rättigheter. En film med djup, nerv, starka prestationer som hyllar uthållighet mot totalitärt förtryck och även Oscarsnominerades för bästa film och bästa kvinnliga huvudroll (Torres).
Läs recension och intervju
6. ”Det var bara en olycka”
Regi & manus: Jafar Panahi. I rollerna: Vahid Mobasseri, Mariam Afshari, Ebrahim Azizi, Hadis Pakbaten, Mohamad Ali Elyasmehr m fl. 1 tim 43 min.
Jafar Panahis Guldpalmsvinnare är en både personlig, politisk och filmisk triumf som fångar den absurda verkligheten i dagens Iran. En nattlig bilkrock triggar igång en modern, genreöverskridande och oförutsägbar resa där den tortyrskadade mekanikern Vahid konfronteras med sin gamla plågoande från fängelsetiden. För att få hjälp kallar han samman en grupp gamla olyckskamrater. En välspelad och snillrik korsning av thriller, svart komedi och politisk satir på teman som motstånd, frihet och hämnd.
Läs recension och intervju
5. ”Sentimental value”
Regi: Joachim Trier. Manus: Eskil Vogt, Joachim Trier. I rollerna: Renate Reinsve, Stellan Skarsgård, Elle Fanning, Inga Ibsdotter Lilleaas, Anders Danielsen Lie, Lena Endre m fl. 2 tim 13 min.
Efter succén med den romantiska komedin ”Världens värsta människa” visar Joachim Trier återigen sin fingertoppskänsla för komplicerade familjrelationer. ”Sentimental value” är ett ömsint, nervigt och drabbande far-dotter-drama med lysande skådespeleri. Stellan Skarsgård briljerar som den försupna regissören Gustav Borg, som söker återknyta till sin dotter Nora (Renate Reinsve) via ett filmmanus. Det utvecklar sig till en varm och komplex väv av humor, mörker, minnen och konstens förlösande kraft, där familjeband och förlåtelse står i centrum.
Läs recension och intervju med Stellan Skarsgård och Joachim Trier
4. ”One battle after another”
Regi & manus: Paul Thomas Anderson. I rollerna: Leonardo DiCaprio, Regina Hall, Benicio Del Toro, Sean Penn m fl. 2 tim 41 min.
Paul Thomas Andersons kanske vildaste och mest underhållande film är en nyskapande hybrid av en satirisk actionkomedi och revolutionär thriller – inspirerad av Thomas Pynchons ”Vineland”. Leonardo DiCaprio briljerar som den avdankade bombmakaren Bob Ferguson, vars tonårsdotter (Chase Infiniti) kidnappas, vilket tvingar honom in i konfrontation med Sean Penns hänsynslöse militärpolisöverste Lockjaw. Bäddat för en burlesk saga om mänsklighet, motstånd, polarisering som sätter sitt hopp till de unga.
Läs recension
3. ”Nouvelle vague. Den nya vågen”
Regi: Richard Linklater. Med: Guillaume Marbeck, Zoey Deutch, Aubry Dullin m fl. 1 tim 46 min.
Richard Linklater bjuder på årets största cineastiska metafest: en kärleksfull, lekfull och lagom respektfull skildring av inspelningen av nya vågen-klassikern ”À bout de souffle” (”Till sista andetaget”). ”Nouvelle vague” fångar ögonblicket när Godard revolutionerade filmkonsten i Paris 1959. Guillaume Marbeck briljerar som nyckfulle och excentriska regirebellen Godard, flankerad av Aubry Dullin som spelar Jean-Paul Belmondo och Zoey Deutch som gestaltar Jean Seberg i denna stilfulla hyllning i svartvitt.
Svensk biopremiär den 19 december
2. ”Brutalisten”
Regi: Brady Corbet. Manus: Brady Corbet, Mona Fastvold. I rollerna: Adrien Brody, Guy Pierce, Felicity Jones, Joe Alvyn, Raffey Cassidy m fl. Längd: 3 tim 35
Brady Corbetts visuellt storslagna Oscarsvinnare är en häpnadsväckande, kompromisslös och djupt uppslukande filmupplevelse i 3,5 timmar med paus. Adrien Brody briljerar som den ungersk-judiska arkitekten László Tóth, som efter Förintelsen flyr till USA 1947 och hamnar i en brutal maktkamp med en stenrik konstmagnat (Guy Pearce). Ett mastodontverk som borrar i minnet av nazisternas folkmord, arvet från Bauhaus, brutalismernas betongdrömmar, framtidstro och konstnärens roll i samhället.
Läs recension och intervju med Adrien Brody och Brady Corbet
1. ”De dödas symfoni”
Regi & manus: Matthias Glasner. I rollerna: Lars Eidinger, Corinna Harfouch, Lilith Stangenberg, Ronald Zehrfeld m fl. 3 tim.
Matthias Glasner når svindlande höjder med detta djupt personliga och tragikomiska drama. ”De dödas symfoni” är ett tre timmar långt, fantastiskt rekviem över familjeband, förlust och försoning. Lars Eidinger briljerar i rollen som dirigenten Tom, navet i familjen Lunies. Han tvingas hantera döende föräldrar, en drogberoende syster och en deprimerad kompositörsvän. Filmen öppnar med en modig och drabbande scen om mänsklig bräcklighet och fortsätter som en sinnrik, underhållande resa genom dödsskuggans dal. Glasner levererar ett insiktsfullt, snyggt och självklart drama om sorg, skapandets kraft och svåra relationer. Dialogen är träffsäker och filmen balanserar äkthet och kitsch utan att bli högtravande. En tysk tour de force som utmanar med sin längd och sin form men som blir en totalupplevelse man inte vill vara utan. Årets bästa film – om DN:s filmkritiker själva får bestämma.
Läs recension och intervju med Lars Eidinger














