Den svensk-amerikanske stavhoppsstjärnan gjorde sin första tävling sedan Diamond League på Stockholms stadion den 7 juni. Då förlorade världsrekordinnehavaren en tävling för första gången på knappt tre år sedan han hoppat 5,80 meter, precis som den australiske segraren Kurtis Marschall.
”Mondo” förklarade att han var ”borta i huvudet” och var inne på att han hade tankar på sin och frun Desirée Inglanders bröllopsceremoni över tre dagar på den franska Rivieran som skulle hållas samma vecka. Paret gifte sig i Stockholm stadshus i mars tidigare i år.
Efter att ha stått över Oslos Diamond League-gala den 10 juni – haft sin stora bröllopsfest – och därefter även stått över DL-galan i Doha, Qatar, på midsommarafton var ”Mondo” tillbaka i tävlingsdressen under söndagen på Stade Sébastien Charléty i Paris.
Det blev seger direkt för 26-åringen som var tillbaka i gammalt gott slag. Duplantis var ende hoppare över sex meter och slog sitt eget tävlingsrekord (6,01 från 2021) när han hoppade 6,03. Därefter tog han 6,13 innan han försökte på världsrekordhöjden 6,32.
Det blev tre rivningar och rekordet på 6,31 från hans egen inomhusgala i Uppsala i mars står sig.
Läs mer:
Bröllopet ger ny segerchans: ”Mondo var glad för min skull”
Duplantis kollega: ”Får köpa en fantastisk bröllopspresent till honom”
Bröllopet störde – Duplantis besegrad på Stockholms stadion














