På parkeringen nedanför Kville kyrkas imponerande vita gestalt står en Volvo 740 med orange varningstriangel.
Det är en symbolisk bild. Här, i Tanums kommun, konfirmerar sig nästan alla 15-åringar som har döpts – och här kör många 15-åringar epa.
En som känner till det väl är ungdomsprästen Martin Wihlborg.
Han svänger in på parkeringen och huttrar när han tar stegen upp till kyrkoporten. Gravljusens lågor fladdrar i mörkret. Väl inne i kyrkan lyser snart lamporna och kaffet puttrar i det lilla pentryt.
Här har han predikat, vigt, döpt, konfirmerat och begravt sedan han prästvigdes 2016. Han fick så pass bra kontakt med ungdomarna i Tanum efter sitt första år att han blev kvar.
– Jag är uppvuxen med bilar. Mitt motorintresse gjorde mig superintressant för konfirmanderna. En period körde jag min rallybil till jobbet. Det är klart att det väcker en del uppståndelse när en sån bil står utanför pastorsexpeditionen, säger Martin Wihlborg.
Det är alltså inte för inte som han kallas motorprästen eller epa-prästen, även om han själv föredrar fader Martin – eller kort och gott Martin.
– ”Epa-prästen” är inte titeln jag valde, men det är den jag fick, säger han.
Han är tydlig med sin inställning:
– Jag är för A-traktorer. Men jag är helt emot regelverket.
I juli 2020 införde Transportstyrelsen nämligen nya regler, vilka öppnade upp för fler tekniska lösningar så att modernare bilar skulle kunna byggas om till A-traktorer.
Resultatet blev att antalet A-traktorer närmast dubblerades mellan 2019 och 2021, och antalet olyckor ökade ännu brantare: från 146 till 365. Sedan har utvecklingen stannat av på sin nya, höga nivå: omkring 340 olyckor skedde per år 2022–2024.
Både A-traktorer och A-traktorolyckor är vanligast i Västra Götalands län.
Ökningen i olyckor är en direkt konsekvens av regeländringarna, menar Martin Wihlborg. A-traktorerna blev både fler – och lättare att trimma för att gå snabbare än 30 kilometer i timmen.
– Det är alldeles för enkelt att manipulera A-traktorerna nu och alla vet hur man gör det. Jag brukar säga att man kan göra det på en grusparkering med en matkniv och en högtalarsladd. Och efter det har du ju i alla avseenden en bil, säger han.
– Det är 15-åringar vi pratar om. Grupptrycket och viljan att testa saker i kombination med den totala brist på konsekvenstänk som man har i den åldern… Det är nästan förvånande att det inte sker fler olyckor.
Särskilt en olycka har präglat Martin och närområdet: Grebbestad, oktober 2022.
Martin minns när han vaknade morgonen efter. Hans fru som sa: ”I dag får du nog förbereda dig på att jobba.” Att han snart förstod att han kände alla fyra killar i A-traktorn som hade kört av vägen. Att han fick åsidosätta sin egen sorg, öppna kyrkan och finnas där för de hundratals ungdomar som behövde tröst.
Två unga killar omkom. Martin kände båda två väldigt väl.
– Jag begravde en av dem. På den andra begravningen satt jag med kompisarna i kyrkan.
Nyligen höll han i en treårsminnesstund i kyrkan. Det var ungdomarna själva som ville att den skulle hållas.
– Det var flera veckor där hela samhället var i kris, det var nog ingen som inte påverkades.
Man hade kunnat tänka sig att Martin skulle vara emot A-traktorer. Men han ser att det ger ungdomarna frihet och gemenskap.
Samma år som regeländringarna, 2020, startade Martin Wihlborg verksamheten Motorgården tillsammans med Tanums kommun och Hamburgsunds motorklubb. På onsdagskvällar kan ungdomar meka med epa och mopeder i Motorklubbens lokaler. Eller bara hänga.
Vi följer efter Martins familjebil på mörka, hala vägar de sju minuterna till Hamburgsund.
Den här onsdagskvällen har ett femtontal ungdomar dykt upp. Inne i verkstaden lyser flitens lampa, utanför står ett par bilar parkerade. Eller, vid en första anblick ser det ut som bilar – därbak finns varningstriangeln.
Vännerna Kevin Horvath, Dalton Jonasson, Leon Morin och Björn Weststrand lagar en framlykta på Leons epa. De går alla i nian – nyss fyllda epa-ålder – på Hamburgsundskolan och Tanumskolan.
Som vuxen bilist kan det vara lätt att tänka: varför epa? För ungdomarna är svaret självklart:
– Det är en jättefrihet, man kan ta sig till olika platser själv. Och det är kul med bilar, säger Dalton.
– Det är kul att hänga med ens kompisar. Vi åker ut och kör, stannar på någon fin plats och sitter och pratar, säger Björn.
Kan ni ta er någonstans utan moppe eller epa?
– Nej, typ inte. Det går två bussar per dag här, säger Björn.
Motorgården är främst en plats för unga med motorintresse att umgås på. Martin Wihlborg, Anders Karlsson på Motorklubben och Jonas Nilsson på kommunen arbetar också för vad de kallar en ”sund motorkultur”, emot ”destruktiva mansideal”.
Som när en av killarna stajlar och ”burnar” så att däcken lämnar tjocka svarta märken i marken. Röken bolmar, det luktar bränt gummi. Martin Wihlborg står med armarna i kors. För killen är det bara att ta fram fettavlösningen och börja borsta asfalten.
De vuxna pratar också om trafiksäkerhet: om att hålla hastigheten, om att ha på lyktorna, om att tänka på konsekvenserna.
– Vi försöker göra dem uppmärksamma på att det kan gå åt skogen, utan att trycka ner det i halsen på dem, säger Martin.
På en av väggarna i Motorgården hänger ett minnesskåp med föremål från epa-olyckan i Grebbestad för tre år sedan. Dalton, Leon, Kevin och Björn var 12 när det hände. De kommer ihåg uppståndelsen, den tysta minuten i skolan.
Tänker ni på säkerheten?
– Ja, det händer ju saker. Jag kör lagligt, ligger nära kanten och visar hänsyn i trafiken, säger Dalton.
Transportstyrelsen har följt ökningen i olyckor och ser ett behov av att ändra reglerna igen – ett arbete som fortfarande pågår.
– Vi kommer aldrig helt kunna hindra manipulation med tekniska regler, men vi ser ju att regelverket inte fungerar fullt ut. Det gick lite för fort när vi drev igenom ändringen 2020, säger utredaren Josefine Montelius.
Transportstyrelsens nya regler skulle införts under hösten, men har blivit försenade. När det blir nya regler är ännu oklart.
Mellan 2021 och 2024 miste nio personer livet i A-traktorolyckor. Fram till och med oktober i år har ytterligare fyra personer dött, enligt preliminära siffror.
– Det är sorgligt hur många olyckor som har hänt sedan reglerna infördes. Än så länge kostar det liv, och så kommer det att fortsätta tills man ändrar reglerna, säger Martin.
Vi får bromsa oss ut ur Hamburgsund. Framför oss kör en svart epa föredömligt långsamt.















