1 juni 2025 tillträdde Ulrika Kolsrud som vd och koncernchef för Essity. Det innebär att hon ansvarar för ett bolag med 36 000 anställda och en nettoomsättning på 146 miljarder, som finns i 150 länder och har produkter som används av 1 miljard människor varje dag. Essity var fram till 2017 en del av SCA, och äger varumärken som Tork, Libero och Libresse. Totalt sett har Ulrika Kolsrud jobbat inom företaget i 30 år, med alltifrån innovation och produktutveckling till sälj och marknad.
– Att vara ledare och koncernchef för ett sånt stort bolag är ju precis vad Ruter Dam främjar i sitt arbete, säger Ulrika Kolsrud.
I motiveringen från Ruter Dams jury står det att Ulrika Kolsruds ledarskap kännetecknas av ”strategiskt tänkande, mod att våga testa nya vägar och en stark förmåga att inspirera sitt team”. I början av hennes karriär gick hon från en chefsposition inom forskning och utveckling till en ingångsroll i sälj och marknad, vilket hon kallar en ”förändring snett nedåt på papperet”.
– Men jag tror inte att jag hade varit där jag är i dag, om jag inte hade tagit det steget och utvecklats på det sättet.
Ruter Dam är ett chefsutvecklings- och mentorprogram för kvinnliga ledare som har funnits sedan 1987. Ruter Dam-priset delades ut första gången 1990, och det gjordes för att uppmärksamma att Kerstin Stenberg blev utnämnd till vd och finansdirektör i PK-banken. Något som kallades ”sensationellt” enligt Ruter Dam själva.
I dag finns det fler kvinnor på den nivån, även om det fortfarande är långt ifrån jämställt. Enligt sajten Ekonomifakta innehas cirka 40 procent av alla chefspositioner i Sverige av kvinnor – men det varierar stort beroende på nivå. Dagens Industri har tidigare skrivit att andelen kvinnliga vd:ar på börsen bara är 11,1 procent, vilket dessutom är en backande utveckling. Två år tidigare var motsvarande siffra 12,2 procent, och det sista steget till den högsta posten är fortfarande ovanligt för kvinnor att göra.
Ulrika Kolsrud säger att hon personligen inte har känt av några barriärer för att hon är kvinna, eftersom det är ”en självklarhet” för Essity att jobba med jämställdhet.
– Men jag förstår ju att det inte ser så ut för alla, utan att vi har kommit olika långt i olika bolag och i olika delar av världen.
Läs mer:
Nya Axfoodchefen blev Årets ruter dam
https://www.dn.se/ekonomi/allbrights-vd-vissa-ar-lite-val-snabba-med-att-tona-ner-mangfaldsarbetet/
















