Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Staten kan ta lyxvillan – hundratals beslag med nya lagen

Staten kan ta lyxvillan – hundratals beslag med nya lagen

december 16, 2025
Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

december 16, 2025
Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

december 16, 2025
Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

december 16, 2025
Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

december 16, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig
Ekonomi

Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 16, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Vad är det som händer?

EU:s medlemsländer enades 2023 att alla nya bilar som säljs ska vara utsläppsfria från och med 2035. I praktiken är det ett förbud mot bensin- och dieselbilar. Men nu svänger EU-kommissionen. Man föreslår att 90 procent ska vara utsläppsfria och resterande tio procent kan få släppa ut koldioxid. I dessa tio procent ska tillverkarna också kunna tillgodoräkna sig så kallat grönt stål i bilarna. EU-kommissionens vill också stimulera små och billiga elbilar.

Var det väntat?

Ja, ledande politiker från biltillverkande länder har under året pressat på för urvattnade krav, främst Tyskland, Italien och Polen – men även Tjeckien, Slovakien och Ungern. Den stora vändningen kom i oktober när Tysklands förbundskansler Friedrich Merz officiellt sa att han ville att kraven borde mjukas upp för att, som han menar, rädda tyska biljobb. Han var hårt pressad av den tyska bilindustrin som fått allt svårare att konkurrera med kinesiska tillverkare som BYD och NIO och har tappat över 50 000 tyska biljobb bara mellan juni 2024 och juni 2025.

Det har framkallat kalla kårar hos Merz. Tysklands är Europas största ekonomi som pressas av nolltillväxt, jobbtapp och framväxten av högerpopulistiska AFD.

Bakom ligger flera faktorer – som blir viktiga för att förstå följen av tisdagens besked.

BMW, Mercedes och Audi har tidigare tjänat sina stora pengar på Kinamarknaden (världens största bilmarknad). Men nu är det brutalt annorlunda. Europatillverkarnas marknadsandel på 60 procent av Kinamarknaden 2019 har i dag halverats. Kinas egna bilmärken har (med stora statsstöd) tagit över sin egen hemmamarknad med billiga, högteknologiska elbilar.

Lägg till att Kinamarknadens tillväxt halverades 2024. Det fick Kinatillverkare att börja dumpa elbilar i Europa. BYD, NIO och andra Kinatillverkare har tuggat i en sig 10 procentig tårtbit av Europamarknaden – och planerar nu flera fabriker i Europa.

Dessutom har tullkriget haft en negativ påverkan.

Vad innebär det här då?

Tänk att det är som att kissa på sig – det är först varmt, men sedan blir det rejält kallt och jobbigt. Pressen på europeisk bilindustri att ta fram nya riktigt bra elbilar snabbt på sin hemmamarknad minskar. De kan fortsätta att sälja lukrativa dieselbilar, men det öppnar dörren än mer för nya elbilar från Kina, såsom BYD, NIO, Xiaomi (googla den) och Xpeng, både i Europa och i Kina snabbare än man gjort hittills.

Detta kommer vid en känslig tidpunkt när de bästa Kinatillverkarna har bättre mjukvara, självkörande teknik och billigare tillverkningsteknik.

Det betyder att Kina nu kan ta mark på Europatillverkarnas två viktigare marknader.

Men det finns motståndare. Volvo Cars ligger i frontlinjen med elektrifiering, även om bolaget ruckat något på målet att vara helt elektrifierat 2030. Vd Håkan Samuelsson gick ut i DI-tv på måndagen och varnade EU för att luckra upp reglerna – just av skälet att Kinatillverkare kan ta mark.

När KD:s ledamot i Europaparlamentet, Alice Teodorescu Måwe, på tisdagsaftonen går ut och hyllar EU:s omsvängning i DN går hon därmed rakt emot Volvo Cars – en av Sveriges största privata arbetsgivare med över 20 000 anställda i Sverige.

Dock är allt inte klart än. Tisdagens nyhet är ett förslag från EU-kommissionen. Det ska förhandlas med Europaparlamentet och medlemsstaterna innan det kan bli slutgiltig lag.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Så gör du ett julbord som blir billigare än förra årets

Så gör du ett julbord som blir billigare än förra årets

Ekonomi december 16, 2025
Efter adresskapningarna – finansministern kallas till skatteutskottet

Efter adresskapningarna – finansministern kallas till skatteutskottet

Ekonomi december 16, 2025
Bensinpriset det lägsta sedan 2021

Bensinpriset det lägsta sedan 2021

Ekonomi december 16, 2025
Varningen: Anmälda mäklare riskerar att komma undan

Varningen: Anmälda mäklare riskerar att komma undan

Ekonomi december 16, 2025
Maten som har blivit dyrare – och billigare

Maten som har blivit dyrare – och billigare

Ekonomi december 16, 2025
Okända skrev sig på Ulla-Lenas sommarstuga – nu stämmer hon Skatteverket

Okända skrev sig på Ulla-Lenas sommarstuga – nu stämmer hon Skatteverket

Ekonomi december 16, 2025
Gekås vill bygga ut: ”Galet stor expansion”

Gekås vill bygga ut: ”Galet stor expansion”

Ekonomi december 15, 2025
Så kan din värmepump hota hela elnätet

Så kan din värmepump hota hela elnätet

Ekonomi december 15, 2025
Sverige riskerar gå miste om miljardprojekt till havs

Sverige riskerar gå miste om miljardprojekt till havs

Ekonomi december 15, 2025

Redaktörens Val

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

december 16, 2025
Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

december 16, 2025
Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

december 16, 2025
Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

december 16, 2025
Björn af Kleen: Iskvinnan bakom Trump snackar

Björn af Kleen: Iskvinnan bakom Trump snackar

december 16, 2025

Senaste Nytt

S-toppen kritisk: Dåligt besked för företag som vill ställa om

S-toppen kritisk: Dåligt besked för företag som vill ställa om

december 16, 2025
Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

december 16, 2025
Sujay Dutt: Putin och Messi besökte Indien – en av dem skapade politisk storm

Sujay Dutt: Putin och Messi besökte Indien – en av dem skapade politisk storm

december 16, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?