Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Staten kan ta lyxvillan – hundratals beslag med nya lagen

Staten kan ta lyxvillan – hundratals beslag med nya lagen

december 16, 2025
Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

december 16, 2025
Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

december 16, 2025
Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

december 16, 2025
Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

december 16, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?
Kultur

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 16, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

Det finns en kringflytande liten skröna som brukar tillskrivas Kristina Lugn, och den låter så här: som liten lovade hennes pappa att ta med henne på bio, och hon blev mycket uppspelt av det, men väl framme vid biografen sa han: ”Nu går vi hem igen. Detta ska lära dig vad besvikelse är.”

Undran smyger sig på: hade den smärtinlärningen haft samma givande effekt på ett barn i dag?

Biobranschen tappar ju besökare i så rask takt att självaste påven tvingades ut ur sitt marmorkontor med en vädjan om frälsning. I mitten av november höll Leo XIV ett tal i Vatikanen som manade till kamp för biografkulturen. ”Bio är inte bara rörliga bilder, det är hopp som sätts i rörelse”, lät han förkunna.

Påven, vars favoritfilmer är ”Sound of music” och italienska ”Livet är underbart” – två hoppingivande filmer, i alla fall om man ogillar nazism – beklagade att så många biografer fått stänga ned. Så ser det ut över hela världen. Biljettintäkterna ligger fortfarande långt under nivåerna från före pandemin. USA upplevde sin publikmässigt sämsta biosommar på 44 år. I Sverige räknar man att svensken går på i genomsnitt en (1) biofilm per år, och 2024 gjordes 600 000 färre biobesök än året dessförinnan.

Och så vidare, med mera.

I krisberedskapens mobilisering har biografer börjat kasta sig över allt som kan få människor att lämna soffan. Till skräckfilmen ”Hemmet” kunde besökare på Filmstaden få en tryggande robotkatt i famnen. Förra veckan införde man priszoner i salongerna, där upplevelsemässiga no go-zoner som längs fram och yttersta flankerna blir billigare (medan övriga blir dyrare).

Amerikanska biografer gav gratis ”Bugonia”-inträde till kunder som rakat huvudet likt Emma Stone i filmen. Det har även satsats på ovanligare filmupplevelser, som att titta på ”The long walk” på ett löpband i fem kilometer i timmen – samma hastighet som filmens tävlande måste hålla för att undvika arkebusering – eller visningar av ”Trollkarlen från Oz” med vindmaskin under orkanscenerna.

Nöd är kreativitetens moder så det är svårt att säga var gränsen går mellan desperat gimmick och uppfinningsrik pr.

– Alla gimmickar är tecken på desperation, men en desperation som har blivit konstant. Biohistorien har ju dock visat att det inte är en långsiktig lösning, säger DN:s filmkritiker Fredrik Sahlin.

Biokrisen är något av en permakris, påpekar han. Man kan rentav se utvecklingen av en annan gimmick, 3D-formatet, sammanfalla med diverse kritiska lägen i det förflutna:

– 3D på bio kom vid den första krisen på sent 1950-tal när tv:n hotade, återkom på 1980-talet när videon hotade och sedan på 2010-talet när strömningen kom i gång.

Inom sociologin var det för några år sedan hett att prata om försvinnandet av ”den tredje platsen” – utrymmen där man blir en del av världen, som inte är hemma och inte på jobbet: en plats som är billig, lättåtkomlig och där den huvudsakliga sysslan är att umgås.

Den har nu till stor del ersatts av just hemmet. Internet, som skulle få världen att växa, har i stället klämt in den mellan fyra väggar, kanske rentav mellan arm- och ryggstöd: soffan blir ett allround-nav för arbete, underhållning, umgänge och konsumtion.

Psykologen Niklas Laninge kallar resultatet för inomhusekonomi: ett system så perfekt kalibrerat för minsta möjliga ansträngning att företagen numera kan bygga affärsmodeller på antagandet att du aldrig lämnar ditt hem, knappt ens din sittställning.

Strömningstjänster och sociala medier är inomhusekonomi. Konferenser byts ut mot webbinarier och videomöten. Chattbottar ersätter kundtjänst, och Tinder gör att man inte behöver kliva upp ur soffan för att hitta en partner. Vem går på restaurang när man kan få maten hemkörd av en lågavlönad gigarbetare på moped?

Biografen förlorar alltså inte mot film, den förlorar mot inomhusekonomin. Det oroar Niklas Laninge, eftersom det är ”utomhusekonomins” samspel med andra som lär oss att bli människor.

– När vi väljer att följa det minsta motståndets lag som präglar inomhusekonomin går vi miste om sådant som på lång sikt får oss att må bra.

Det finns flera exempel på hur biografer följer strömmen och försöker simulera hemmamiljöns bekvämligheter. Fällbara biofåtöljer med fotstöd, servering av mat och dryck; somliga biografer arrangerar visningar där man tillåter mobilanvändning under filmen eller, i de amerikanska delstater där det är lagligt, marijuanarökning i salongen.

Jag är lite kluven till tanken på att bli passivt pårökt under en film, men mycket kluven till mobilbruk under filmens gång. För mig är biobesöket en av de sista platserna där någon annan förbjuder mig att multitaska sönder min hjärna.

Det låter väl dammigt, rentav lätt reaktionärt, men jag håller fast vid biografen som en liten ritual som upphöjer vardagen med en egen struktur: tid, rum, biljetter, mörker, de gemensamma känslorna synkade med vad som sker på vita duken. Det var en njutning att se ”Weapons” i fullsatt salong: när dörren till huset öppnades och kvinnan klev ut med en sax i handen läckte ett kvävt, nästan uppgivet ”näää…” ut ur den paralyserat vettskrämda personen jämte mig.

Men utan ritualer mister vi jämvikten. All kultur blir utbytbar, flytande och passivt skrollbar. Frågan är om vårt kollektiva hemmasittande ska betraktas som en uttryckt vilja eller en reflex betingad av appar och start-ups – klart är i alla fall att bekvämlighet blivit den moderna ekonomins främsta styrmedel. Då känns biobesöket nästan som civil olydnad.

– Jag tror att utomhusekonomin måste sätta hårt mot hårt för att bryta trenden: fler erbjudanden, temakvällar, aggressivare kampanjer, säger Niklas Laninge.

Stina Bengtsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola och studerar medieanvändning i vardagslivet. Hon anser att biografernas jippon ligger i linje med hur kulturaktiviteter har förändrats överlag de senaste åren: musiker som måste turnera mer och under mer spektakulära former snarare än att förlita sig på att sälja musik, författare som deltar i festivaler, kryssningar, författarkvällar, och så vidare.

– Ett mer eventbaserat sätt att ta till sig kultur, helt enkelt.

Så här års räknar biografägarna med tindrande ögon ner dagarna mot juletid. Inte som vi andra, till den tjugofjärde, utan dagen därpå; premiärstunden för de familjefilmer som brukar ge omsättningen hjärtmassage.

Filmkritikern Emma Gray Munthe menar att det kanske finns en framtid för bion hos de unga.

– Generation Tiktok verkar ju enligt vissa rapporter hålla bio lite högre än de lite äldre, vilket kanske hör ihop med vurmen för brädspel, vinyl och nostalgi. Saker som är på riktigt, och inte är AI-fejk.

Så månne skulle även ett barn av vår tid – ett barn präglat av algoritmer och nedsjunket i inomhusekonomins slentrian – faktiskt reagera med samma förkrossade bedrövelse som Kristina Lugn om man lovade bio och sedan vägrade fullborda ritualen. Jag får testa och se.

Fakta.Julens storfilmer på bio

”Avatar. Fire and ash”

Amerikansk scifi-film i regi av James Cameron med bland andra Sam Worthington och Zoe Saldaña. Premiär 17 december.

”Håkan Bråkan 003”

Svensk barnfilm i regi av Ted Kjellsson med bland andra Silas Strand och Fredrik Hallgren. Premiär 19 december.

”Regnmannen”

Svensk dramafilm i regi av Hannes med bland andra Jonas Karlsson och Robert Gustafsson. Premiär 25 december.

”Handbok för superhjältar”

Svensk animerad barnfilm, baserad på Elias Våhlund och Agnes Våhlunds bokserie med samma namn, i regi av Patrik Forsberg med bland andra Toussaint ”Tusse” Chiza och Elle Kari Bergenrud. Premiär 25 december.

”Toner av kärlek”

Amerikansk musikbiografi- och dramafilm i regi av Craig Brewer med bland andra Hugh Jackman och Kate Hudson. Premiär 25 december.

”Anaconda”

Amerikansk komedi i regi av Tom Gormican med bland andra Paul Rudd och Jack Black. Premiär 25 december.

”No other choice”

Sydkoreansk komedi-thrillerfilm i regi av Park Chan-wook med bland andra

Lee Byung-hun och Son Ye-jin. Premiär 25 december.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Guillaume Marbeck: ”Skådespelarens uppgift är att inte krascha bilen”

Guillaume Marbeck: ”Skådespelarens uppgift är att inte krascha bilen”

Kultur december 16, 2025
Gabriel Zetterström: Rösta fram årets bästa låt 2025!

Gabriel Zetterström: Rösta fram årets bästa låt 2025!

Kultur december 16, 2025
Göran Leijonhufvud: Nu har Peking släckt ljuset i Hongkong

Göran Leijonhufvud: Nu har Peking släckt ljuset i Hongkong

Kultur december 16, 2025
Här är årets Vinterpratare

Här är årets Vinterpratare

Kultur december 16, 2025
Fängslande alternativa världar på Bonniers konsthall

Fängslande alternativa världar på Bonniers konsthall

Kultur december 16, 2025
Joakim Lundells kritik mot SVT: ”Photoshoppat”

Joakim Lundells kritik mot SVT: ”Photoshoppat”

Kultur december 16, 2025
Henrik Dorsins ”Svenska revyn” till vita duken

Henrik Dorsins ”Svenska revyn” till vita duken

Kultur december 16, 2025
Rebecka Kärde: Egentligen vet alla, inklusive kritikerna, att kritikens glansdagar är förbi

Rebecka Kärde: Egentligen vet alla, inklusive kritikerna, att kritikens glansdagar är förbi

Kultur december 16, 2025
Nisse: En liten slant kan det nog ändå vara värt

Nisse: En liten slant kan det nog ändå vara värt

Kultur december 16, 2025

Redaktörens Val

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

december 16, 2025
Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

december 16, 2025
Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

december 16, 2025
Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

december 16, 2025
Björn af Kleen: Iskvinnan bakom Trump snackar

Björn af Kleen: Iskvinnan bakom Trump snackar

december 16, 2025

Senaste Nytt

S-toppen kritisk: Dåligt besked för företag som vill ställa om

S-toppen kritisk: Dåligt besked för företag som vill ställa om

december 16, 2025
Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

december 16, 2025
Sujay Dutt: Putin och Messi besökte Indien – en av dem skapade politisk storm

Sujay Dutt: Putin och Messi besökte Indien – en av dem skapade politisk storm

december 16, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?