Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

december 8, 2025
Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

december 7, 2025
Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

december 7, 2025
Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

december 7, 2025
Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Kristofer Ahlström: Därför kommer ingen man skriva boken ”Min fru bedrog mig med 100 män”
Kultur

Kristofer Ahlström: Därför kommer ingen man skriva boken ”Min fru bedrog mig med 100 män”

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 4, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Kristofer Ahlström: Därför kommer ingen man skriva boken ”Min fru bedrog mig med 100 män”

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

När Julia Dufvenius tvättade makens smutsiga byk trillade 80 till 90 otroheter ut. Så det blev en bok av det. När Lily Allen upptäckte sin mans skenande snedknullande skrev hon ett album som skildrade allt med molekylär detaljrikedom.

Dufvenius bok kallades ”en praktisk överlevnadsmanual”, Lily Allen beskrevs som ”ikonisk”, och de båda framstod som stoiska madonnor jämte sina horiga män.

Jag började fundera på hur det vore om en känd man skrev boken ”Min fru bedrog mig med 100 män”. Det hade inte boostat hans anseende, vågar jag påstå. Och det kommer aldrig att ske.

Se bara hur det gick för Will Smith. Hans blanka, uppgivna ögon har spökat i mig den här hösten även om det gått fem år sedan de fick världspremiär på internet.

Sommaren 2020 bjöd Jada Pinkett Smith in sin make till Facebook-serien ”Red table talk” för att i tretton minuter livesända en redogörelse för sin affär med sångaren August Alsina, som ägt rum under en paus i äktenskapet.

Kanske är min nyhetsvärdering skev men mest intressant är inte vad två Hollywoodkändisar gör i relationsfasernas mellanrum. Det är hur världen reagerade på mannen i rummet. Gensvaret sträckte sig från hånfull skadeglädje till ren avsmak. Han kallades kastrerad. Hans plågade ansikte skärmdumpades, skickades ut i omlopp och blev ett mem, ”Sad Will”.

På några minuter förvandlades en av världens mest självsäkra huvudrollsinnehavare till kulturens mest utskrattade biroll: den patetiske hanrejen.

Om det finns en social prestige i att äga sin skam så borde äganderätten komma med en asterisk, typ skam*, med tillhörande fotnot om vilka som har rätt till den.

För i samtal om manliga tabun nämns ofta gråt, sårbarhet och psykisk ohälsa. Men det största, det mest förbjudna, vore ändå att bli bedragen och erkänna det. Pinsamt om man lämnar med stort rabalder, rakt av ömkligt om man stannar kvar.

Det sistnämnda heter på internetslang ”cuck” och används rituellt ofta på internet för att beskriva en patetiskt undergiven man utan ”stake”. I den alfabetiska manshierarkin Alfa, Beta och Cuck befinner sig den sistnämnda på absoluta botten.

En bedragen man är förödmjukad, fråntagen auktoritet och därför olidligt pinsam; i bästa fall tragikomisk; i värsta fall bara komisk. Som litterär nollpunkt för denna humorkategori räknas väl ”Mjölnarens berättelse” i Chaucers ”Canterburysägner” på 1300-talet, och sedan vidare till Shakespeares vitsar om Robert Magerman i ”En midsommarnattsdröm”.


I kulturen är kvinnlig emotionell smärta ett kapital med hög växelkurs medan manlig dito fortfarande är förödande för trovärdigheten

I dag säljer nätvaruhuset Amazon t-shirtar med trycket ”Kiss the cuck”, en produkt vars främsta användningsområde lär vara förnedrande rekvisita på svensexor. Det skämtas om att serietidningsförlaget Marvel i sin iver att inkludera alla marginaliserade grupper ska lansera superhjälten Cuck: han som bara kan skjuta laserstrålar med sina ögon om någon samtidigt ligger med hans fru. (Ja, ja, jag skrattade.)

Sättet att skildra den manliga sexuella förödmjukelsen som moralisk slapstick, en dratta på arslet-händelse i livet, har sin spets i ”Boogie nights”: en återkommande buskisrutin är att William H Macy hittar sin fru uppfylld av olika mäns penisar och därför blir utskälld av henne.

Det är bara att konstatera: I kulturen är kvinnlig emotionell smärta ett kapital med hög växelkurs medan manlig dito fortfarande leder till bankrutt för trovärdigheten. Män har inte utvecklat ett motsvarande språk. Det skapar ett tolkningsföreträde i sorgens estetik där en kvinna kan säga: ”Min man krossade mig, men jag reste mig.”

Försök hitta en man som säger något liknande utan att det fnissas från de bakre bänkraderna.

Läs mer:

Kritiksnack: Är Lily Allens skilsmässoalbum starkt och äkta eller bara övertydligt?

Paret Dufvenius och Wollters bok är en lärorik skildring av krisens alla faser

Kristofer Ahlström: Jag försökte använda AI i ett bråk med sambon, och det gör jag aldrig om

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Kultur december 7, 2025
László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

Kultur december 7, 2025
DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

Kultur december 7, 2025
DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

Kultur december 7, 2025
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Kultur december 7, 2025
Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Kultur december 7, 2025
Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Kultur december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Kultur december 7, 2025

Redaktörens Val

Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

december 7, 2025
Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

december 7, 2025
Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

december 7, 2025
Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

december 7, 2025
Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

december 7, 2025

Senaste Nytt

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

december 7, 2025
Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

december 7, 2025
Hectors superåk gav säsongen första pallplats

Hectors superåk gav säsongen första pallplats

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?