”Det spelar ingen roll om du heter Metallica, Tuttan, Jazz eller något helt annat”, skriver Moderaterna i ett inlägg på Linkedin. Den nya kampanjen annonseras som ett ”roligt sätt att fira dig själv eller någon du tycker om”.
– Det är väl trevligt eller? De som sympatiserar med oss och tycker statsministern gör ett bra jobb kan få en födelsedagshälsning om man fyller år, säger Moderaternas presschef Amos Freidman.
När DN testar att beställa en hälsning, får vi ett mejl med en länk till videon med Ulf Kristersson. I mejlet skriver statsministern: ”Hej Annie! Det här är Ulf Kristersson, Sveriges statsminister. I dag är det din dag, och jag vill passa på att säga stort grattis på födelsedagen!”
Videon börjar med en kvinnlig AI-röst som personligen hälsar grattis innan statsministern dyker upp i bild.
”I dag ska vi uppmärksamma en person som fyller år, och det är minsann inte vem som helst”, säger Kristersson i videon och håller upp en skärm med ens namn.
På partiets kampanjsida står det att födelsedagshälsningen blir ”skapad bara för dig”. Det som inte skrivs är att det i själva verket är en standardhälsning som blir personifierad med hjälp av AI.
– Det är en video som är inspelad med statsministern men den blir personifierad med hjälp av lite AI. Så att det står ens namn på tårtan i filmen till exempel, säger Moderaternas presschef.
När pr-experten Paul Ronge hör talas om kampanjen suckar han högt.
– Jag tycker det är fånigt och publikfriande, han är väldigt mycket för det här gamängaktiga. Det är väldigt tråkigt för Kristersson visar ju stor begåvning i de stora frågorna i EU nu med freden i Ukraina och allt, så jag förstår inte varför han håller på med sånt där.
Varför då?
– Om man gratulerar människor bara för att kunna valfiska då blir det ju rätt konstigt tycker jag.
Tror du att de vinner eller förlorar på det i längden?
– Det är det som blir intressant att se. Jag är lite för gammal för att veta om sådant här fungerar. Om en personlig grattishälsning i Kristerssons namn fungerar så att fler röstar på Moderaterna, så är det ju inte konstigare än allt det Trump gör.
Enligt Moderaternas presschef Amos Freidman, körde de en motsvarande kampanj under förra valåret 2022, som var framgångsrik. Men frågan är om all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.
– Vi har vunnit pris för liknande filmkampanjer tidigare. Senast vi hade den så blev det dock ganska uppmärksammat eftersom någon valde att missbruka den genom att skriva en hälsning till historiska personer med olämpliga namn.
Läs mer:
Tidöpartierna överens om fortsatt samarbete – men inte hur
Expert: ”Gäller för M att hålla sig väl med SD:s väljare”
















