Erik af Klints bemötande av min kommentar om hur ”Striderna om Hilma af Klints verk skadar museidrömmarna” (DN 20/12) illustrerar perfekt debattnivån – alltså det jag beskriver som ett allvarligt problem. Mitt ärende var att så balanserat som möjligt beskriva de infekterade stridigheterna kring arvet efter den numera världsberömda svenska konstnären och lyfta fram det kontraproduktiva i bråken. ”Äntligen” är reaktionen jag fått från flera konstexperter, att den destruktiva problematiken adresseras.
Erik af Klints svar på detta är en rad anklagelser som bygger på sammanblandningar, lösa påståenden och uppgifter som bevisligen är felaktiga.
I denna kanonad påstås jag vara ”en megafon för Axel Johnson-koncernen” och sakna insikter om stadgarna för Stiftelsen Hilma af Klints verk. I min kommentar citerade jag ett parti ur stadgarna vad gäller försäljning av enskilda verk, som alla kan läsa på stiftelsens hemsida. Och det jag nämnde i min text är Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål, alltså en filantropisk verksamhet som är motsatsen till en vinstdrivande.
För att komma vidare från denna bedrövliga historia finns det nu faktiskt ett styrelsebeslut om en oberoende utredning av en konsthall för Hilma af Klints verk i Ytterjärna
Andra exempel på felaktigheter kan utläsas av dokument som är offentlig handling, där det framgår att denna stiftelse har lagt ut 62 miljoner kronor på att stötta forskning och annan kunskapsproduktion kring Hilma af Klint, medan dotterbolaget Bokförlaget Stolpe hittills gjort en förlust på 27 miljoner kronor på utgivningen av ”Catalogue raisonné”. Det är sju påkostade klotband som är en fullständig katalog över omkring 1 600 verk av Hilma af Klint, nu tillgängliga för världens alla beundrare av hennes konst.
Även Erik af Klints påstående att stiftelsen ej fått ersättning för de digitala så kallade NFT:erna av ”Tempelserien” kan tillbakavisas. Bruttointäkterna, 1,2 miljoner kronor, utbetalades till stiftelsen i juni 2023.
Sanningen om ”pengaflödet” är med andra ord rakt motsatt den som Erik af Klint hävdar.
För att komma vidare från denna bedrövliga historia finns det nu faktiskt ett styrelsebeslut om en oberoende utredning av en konsthall för Hilma af Klints verk i Ytterjärna. Alternativa lokaliseringar liksom inriktning och ekonomiska förutsättningar ska även utredas av en styrgrupp med expertis inom konst, juridik och ekonomi. Det borde glädja även familjen af Klint.
Läs mer: Katalogiseringen av Hilma af Klints samlade verk etablerar henne på djupet
Läs fler texter av Birgitta Rubin