”Det ingen vill se – Dick Bengtsson”
Sven-Harrys konstmuseum, t o m 14/9
Mytomspunne Dick Bengtsson (1936–1989) aktualiseras på Sven-Harrys Konstmuseum. Här visas många av hans mest kända och kontroversiella målningar från 60- och 70-talen, ihop med verk av yngre konstnärer som direkt eller indirekt har kopplingar till hans egensinniga bildvärld. Bengtsson approprierade bilder ur både konsthistorien och populärkulturen, och krockade dem på postmodernt vis. Dessa mångbottnade och maktkritiska verk kunde även spetsas med hakkorsets mörka symbolik.
”Ernst Billgren. Nya minnen”
Nationalmuseum, t o m 28/9
Postmodernismens collage- och citatkonst slog igenom på 80-talet, precis som Ernst Billgren. Han trixar framgångsrikt med ingredienser från historie-, djur-, natur- och marinmåleri liksom äldre tekniker som mosaik – men allt mixat efter eget huvud. Nu har Billgren fått fritt spelrum i Nationalmuseums historiska miljö där han parafraserat kända verk och det kryllar av engagerade besökare. Nämnde Dick Bengtsson tillhör Billgrens favoriter så utställningarna kan med fördel ses efter varandra.
”Bruno Knutman. Fjärrskådaren”
Galleri Magnus Karlsson, t o m 31/5
Likt Dick Bengtsson brukar Bruno Knutman (1930–2017) tituleras ”konstnärernas konstnär” och just nu kan båda deras inflytande på yngre generationer studeras i aktuella utställningar. Galleri Magnus Karlsson har efter Knutmans död samarbetat med familjen och visar ett fint urval gouacher från tre decennier. Hans säregna bildvärld är uppbyggd av drömlika visioner med surrealistiska och fabelaktiga figurer, som förankrats i mer realistiska interiörer och Österlens böljande landskap.
”Carola Grahn. Drick Drick”
Liljevalchs+, t o m 10/8
Carola Grahn tillhör en ung generation samiska konstnärer, som undersöker sitt dubbla kulturarv med både humor och allvar. I Liljevalchs annex adresserar hon allt ifrån rasism och sexism, till klimatkris och exploatering av naturresurser. Titelverket ”Drick Drick” är en kantinvariant på champagnefontänen, ett dubbeltydigt konceptkonstverk om missbruk av alkohol såväl som ändliga naturtillgångar. Mäktigast är ”17 knivar”, utsökt hantverk av samiska slöjdare med ingraverade utrop av konstnären.
”Gunnar Asplund 1885–1940”
Konstakademien, t o m 3/5
Gunnar Asplund blev bara 55 år men lyckades ändå bli vår mest kända och internationellt hyllade arkitekt, med mästerverk som Stockholms stadsbibliotek. Nu är det 140 år sedan han föddes, vilket Konstakademien firar med en stor utställning. Texterna är skrivna av Eva Eriksson, aktuell även med tegelstenen ”Gunnar Asplund. Arkitekt i brytningstid 1909–1931” (Appell förlag + Arkdes). I salarna visas en mängd foton, ritningar, möbler och modeller, så missa inte chansen att uppleva Asplunds storhet.
”Christian Andersson. I hear the roar of a big machine”
Galerie Nordenhake, t o m 10/5
2024 hade Christian Andersson en smart och spirituell retrospektiv i två delar på Hallands och Borås konstmuseum. Flera verk därifrån visas nu på Galerie Nordenhake men även nya skulpturer som ”Two worlds and in between”. Här borrar en nyckel genom en till synes grå sten men baksida avslöjar en lilagnistrande, förhistorisk ametistgrotta. Andersson använder sig ofta av illusoriska trick, leker med perspektiv, glider mellan tid och rum, det analoga och digitala.
Läs mer om konst på dn.se