Regeringen ger nu uppdraget till Skolverket att ta fram nya läroplaner för grundskolan.
Framför allt vill man att de ska ha ett tydligare fokus på grundläggande färdigheter som att läsa, skriva och räkna.
Kursplanerna ska bli mer omfattande och få tydligare skrivningar om att det är läraren som leder undervisningen i klassrummet.
Det ska bli ett större fokus på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Till exempel ska det inte råda något tvivel om att det är metoden phonics som gäller när barnen ska lära sig läsa, menar utbildningsminister och Liberalernas partiledare Simona Mohamsson.
– Bakgrunden är att vi har en skola där var fjärde elev varken kan läsa eller räkna ordentligt. De nya läroplanerna kommer att tydliggöra vad eleverna lära sig och när de ska göra det, och att undervisningen ska utgå från vetenskap, säger hon.
När utredaren Thomas Persson presenterade utredningen i februari lyfte han fram att läroplanerna och skollagen har varit alldeles för löst skrivna vilket gjort att läraren själv måste ta reda på vad forskningen säger.
Simona Mohamsson lägger ett stort ansvar på Skolverket.
– Det har funnits ett missnöje med hur de hanterade arbetet förra gången läroplanerna ändrades.
Nu finns det en expertgrupp av lärare och forskare som kommer ha en central roll när de nya läroplanerna tas fram och som också var med under utredningen.
– Det kommer inte vara möjligt för Skolverket att göra lite hur de vill den här gången, säger Simona Mohamsson.
Finns en risk att läraren blir mer låst om kursplanerna blir mer utförliga?
– Det här handlar om rättvisa för våra barn. Läroplanen ska utgå från vad den samlade vetenskapen säger är bäst, säger Simona Mohamsson.
De nya skrivningarna ska också tydliggöra att det är läraren undervisar klassen som helhet, att elevernas olika individuella anpassningar i klassrummet ska tas bort, enligt instruktionerna till Skolverket.
– Här finns en tydlig koppling till forskningen som är glasklar med att läraren ska stå framför sin klass och undervisa. Det är mycket effektivare än om alla elever söker upp sin egen kunskap. Det är också så man skapar ordning och reda i klassrummen, säger Simona Mohamsson.
Vad betyder det för en elev som har diagnostiserad dyslexi och tidigare kunnat lyssna på en bok?
– Ibland kan det vara lite jobbigare för vissa elever att lära sig läsa, men då ska de få rätt stöd att nå målen.
De som behöver hjälp ska kunna få det i särskilda grupper eller individuellt, enligt Simona Mohamsson.
– För att varje elev ska få tillräckligt med stöd, till exempel för att knäcka läskoden, ersätter vi extra anpassningar med stödundervisning. Antingen i mindre grupper eller enskilt.
Planen är att de nya läroplanerna ska införas i samband med att grundskolan blir tioårig från hösten 2028.
Läs mer: Lärarens roll ska bli tydligare















