Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
EU-länderna är just nu på väg att göra ett stort misstag, som försämrar Europas konkurrenskraft, försenar klimatomställningen och förbättrar för Kina.
Bakgrunden är att kommissionen tidigare i veckan la fram ett förslag om att lagen som förbjuder försäljning av nya diesel- och bensinbilar från 2035 ersätts av ett betydligt mindre stramt regelverk.
Det låter kanske som en lättnad för förarna och fordonsindustrin. Men i själva verket vore lagändringen, om den blir verklighet, ett politiskt svek.
För vad händer om förutsättningarna för biltillverkarna plötsligt ändras?
Det vet Volvo Cars globala försäljningschef Erik Severinson.
Han förklarar att tuffa mål hjälper omställningen och driver innovation. Tar man å andra sidan bort kraven påverkas såväl europeisk konkurrenskraft negativt som de företag som redan har gjort betydande gröna investeringar.
Därför har Volvo Cars tillsammans med 200 andra från Europas elbilsindustri uppmanat EU-kommissionen att hålla fast vid det fastslagna målet: Varje försening i Europa vidgar bara gapet till Kina, skriver de i ett öppet brev.
Verkligheten hade kunnat se annorlunda ut – om unionens politiker hade fattat andra beslut.
Kina kommer inte att vänta in Europa om våra politiker sänker ambitionsnivån. Landet, som redan är konkurrenskraftigt när det gäller grön teknik i allmänhet och elbilar i synnerhet, kommer tvärtom att fortsätta ta marknadsandelar, medan EU straffar fordonsföretagen i unionen som ligger i framkant. Dessutom skickas signalen att EU-beslut inte är att lita på om det här plötsligt rivs upp.
Därför bör både medlemsländernas regeringar och EU-parlamentet, som måste godkänna förslaget om det ska bli av, sätta stopp.
Enligt Mattias Bergman, vd för branschorganisation Mobility Sweden, har branschen som sagt ställt om, tagit fram produkterna och investerat miljarder. Däremot har politikerna i EU-länderna inte gjort sitt för att stimulera efterfrågan på elbilar ordentligt – i Sverige har man exempelvis gjort det billigare att tanka – vilket minskat efterfrågan på elfordon.
När Krisdemokraterna, som är positiva till EU-kommissionens gir, motiverar förändringen med att bilindustrin mår dåligt och menar att omsvängningen är en anpassning till verkligheten, är det alltså en sanning med mycket modifikation. De ambitiösa fordonstillverkarna vinner på att beslutet ligger fast. Och verkligheten hade kunnat se annorlunda ut – om unionens politiker hade fattat andra beslut.
Läs mer:
Ledare: Skatteklyftan börjar bli absurd – det finns en enkel lösning
Ledare: Det finns få ”riktiga” våldtäktsmän – men många vanliga killar som våldtar
















