Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Klimatnyheterna i december är sällan rolig läsning. Det här året är inget undantag:
Enligt den senaste rapporten från EU:s klimattjänst Copernicus är 2023 till 2025 den första treårsperioden någonsin där snittet landar på över 1,5 grader varmare jämfört med förindustriell tid (SVT 9/12). 2025 har också varit det varmaste året på Arktis sedan mätningarna började, vilket beskrivs som ”alarmerande” (TT 17/12). Och en ny studie visar att världens glaciärer smälter allt fortare och att hälften av Alpernas riskerar att gå förlorade under de kommande två decennierna (SVT 17/12).
Förändringarna märks även i Sverige.
På bara några årtionden har flera vinterveckor försvunnit (DN 21/12). På en hel del håll är det nya normala att den kallaste årstiden helt enkelt aldrig infinner sig. Något som bland annat leder till rubbade ekosystem, sämre vattenkvalitet och mindre stabil mark, vilket ökar sannolikheten för olyckor.
Dessutom påverkas vinterlandskapet: Det blir fler blöta jular eftersom nederbörden under vintern har ökat markant – men betydligt färre vita.
Sedan 1980-talet har antalet dagar med snö på marken reducerats med cirka en månad i stora delar av landet. Senast hela Sverige hade en vit jul var för 15 år sedan. Och i år verkar ungefär halva landet få fira utan snö, vilket kommer att vara standard i Skåne i slutet av seklet om utsläppen fortsätter att öka, enligt SMHI.
”De gröna” nyheterna är kort sagt ingen rolig läsning
Det låter ödesmättat. Men som Charlotta Eriksson på vädermyndigheten påpekar kan vi faktiskt ”påverka hur mycket av vintrarna som försvinner”.
Vad gör då våra politiker för att även morgondagens barn ska få uppleva vita jular?
Ett axplock från december månad tyder på att många snarare satsar på gröna.
EU:s ministerråd och parlament enades nyligen om klimatmål till 2040, som innebär en tydlig ambitionsminskning och att unionen inte gör sin del av Parisavtalet. EU-kommissionen föreslog i sin tur i tisdags att lagen som förbjuder försäljning av nya diesel- och bensinbilar från 2035 ska ersättas av ett betydligt mindre stramt regelverk, vilket applåderades av Kristdemokraterna, trots att det kommer försena klimatomställningen.
På hemmaplan vill infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) säkerställa att svenska myndigheter inte väljer bort flyget på förhand vid jobbresor, bland annat eftersom ”vi har haft problem i Sverige med en vikande inrikesmarknad för flyget” (SVT 18/12). Utspelet kom två dagar efter att statistik från Naturvårdsverket visat att Sveriges utsläppsökning 2024 var rekordstor och en dryg vecka efter att en tung FN-rapport konstaterat att framtiden kantas av katastrofala klimatförändringar om världen fortsätter som nu.
”De gröna” nyheterna är kort sagt ingen rolig läsning.
Läs mer:
Ledare: EU-länderna är just nu på väg att göra ett enormt misstag
Ledare: Skatteklyftan börjar bli absurd – det finns en enkel lösning
Ledare: Det finns få ”riktiga” våldtäktsmän – men många vanliga killar som våldtar
















