Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Veckans superkombo: Côtes du Rhône och marockanska köttbullar

Veckans superkombo: Côtes du Rhône och marockanska köttbullar

december 5, 2025
Tears for Fears och A-ha gör sig påminda i nya norska popmelodier

Tears for Fears och A-ha gör sig påminda i nya norska popmelodier

december 5, 2025
Elvira Öberg: ”Gäller att inte bli övertaggad”

Elvira Öberg: ”Gäller att inte bli övertaggad”

december 5, 2025
Med smak av pepparkaka

Med smak av pepparkaka

december 5, 2025
Säverman: Vi slank in på bio en dag

Säverman: Vi slank in på bio en dag

december 5, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Marcus Larsson: Att du känner dig som en idiot är logiskt, Alex Schulman
Kultur

Marcus Larsson: Att du känner dig som en idiot är logiskt, Alex Schulman

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 3, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Marcus Larsson: Att du känner dig som en idiot är logiskt, Alex Schulman

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Om man höjer kraven på skolan och eleverna, samtidigt som resurserna inte ökar i takt med kostnaderna, så kommer ansvaret för undervisningen successivt att flyttas från lärare till elever och föräldrar. Det är precis det Alex Schulman sätter fingret på i sin text (DN 1/12) när han beskriver hur han blir ”en idiot och ett vrak” av den svenska skolan och ställer frågan hur skolsystemet kan bygga på föräldrars förmåga att hjälpa till med läxor.

Vill man förstå hur vi hamnade här behöver man gå tillbaka till 1990-talet, till exempel till en skolutvecklingsöverenskommelse mellan Kommunförbundet (nu SKR) och lärarfacken. Där beskrevs uttryckligen att undervisningen skulle ändras från ”traditionell förmedlingspedagogik” till ett arbetssätt ”där eleven tar ett mer självständigt ansvar för sitt eget lärande” och där det blir centralt att ”eleven ska lära sig lära och själv kontrollera att man lärt sig”. Det som tidigare var lärarens ansvar flyttades delvis över på eleven och vidare till hemmet.

Parallellt genomfördes stora förändringar av skolans styrning: kommunaliseringen, övergången från regel- till målstyrning och ett fokus på ”effektivisering”. Skolan började drivas som ett företag, där politiker ville få ut mer för varje skattekrona genom att kräva effektiviseringar i skolornas budgetar.


När ekvationen inte går ihop är den ”lösning” som återstår att lägga över mer ansvar på hemmet

När politiker räknar in framtida effektiviseringsvinster redan i budgeten ökar pressen på lärarna. Effektiviseringskrav (läs: nedskärningar) har blivit ett stående inslag i styrningen av skolan. Årligen ska skolan bli lite mer effektiv, utan att någon kan förklara hur, i en verksamhet där kvaliteten uppstår i mötet mellan lärare och elev. Samtidigt pressar målstyrningen, och de öppna formuleringarna i läroplanerna, upp kraven på att eleverna ska nå högre och mer komplexa mål.

Man behöver inte vara något geni för att förstå att den här politiken inte fungerar. Den bygger på en naiv tro, som lärarfacket sedan länge har lämnat men politiker biter sig fast vid – att det magiskt ska uppstå effektivare arbetsmetoder bara för att budgeten kräver så. När styrningen säger att eleverna ska ta större ansvar för sitt eget lärande, samtidigt som resurserna inte räcker till mindre undervisningsgrupper, speciallärare eller tid för för- och efterarbete, tvingas lärare springa fortare i korridorerna och föräldrar täcka upp där skolan inte hinner med.

Lärare har fått mer undervisning, fler uppgifter, högre dokumentationskrav och större ansvar för att varje elev når sin fulla potential, men mindre tid per elev. Samtidigt har kraven på elevernas kunskaper och förståelse höjts. När ekvationen inte går ihop är den ”lösning” som återstår att lägga över mer ansvar på hemmet: veckobrev med instruktioner, läxor som förutsätter att någon vuxen sitter bredvid och krav på att föräldrar ska följa upp, stötta och hålla koll.

Resultatet är en skola där barns möjligheter att klara sig i allt högre grad hänger ihop med vilka föräldrar de har, i stället för vilken undervisning de får. Föräldrar med tid, ork och studievana kan hjälpa sina barn i ett system där ansvar glidit från professionen till hemmet. Föräldrar som är slutkörda efter jobbet, själva hade det tufft i skolan eller brottas med annat har inte samma chans att kompensera för systemfelen.


Så länge styrningen av skolan ser ut som den gör kommer utvecklingen att fortsätta

Det Schulman beskriver, känslan av att bli ett vrak av alla krav, är en logisk följd av en styrning som flyttar över ansvar från skolan till elever och föräldrar. Detta är inte bara ett arbetsmiljöproblem för lärare, elever och föräldrar, utan ett demokratiskt problem för hela samhället. När hemmen ska bära ansvaret inte bara för att påminna om läxor och förhöra glosor, utan även hjälpa till med mer analytiska delar av undervisningen, urholkas idén om en likvärdig skola.

Så länge styrningen av skolan ser ut som den gör kommer utvecklingen att fortsätta, oavsett hur många föräldrar som med all rätt skriver krönikor om hur de går sönder på vägen.

Läs mer:

Alex Schulman: Jag blir en idiot och ett vrak av den svenska skolan

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Tears for Fears och A-ha gör sig påminda i nya norska popmelodier

Tears for Fears och A-ha gör sig påminda i nya norska popmelodier

Kultur december 5, 2025
Säverman: Vi slank in på bio en dag

Säverman: Vi slank in på bio en dag

Kultur december 5, 2025
Johannes Klenell: Kan en grandios självbild vinna valet åt högern?

Johannes Klenell: Kan en grandios självbild vinna valet åt högern?

Kultur december 5, 2025
Hanna Fahl: Kan Eurovision hämta sig från detta?

Hanna Fahl: Kan Eurovision hämta sig från detta?

Kultur december 4, 2025
Elisabeth Lindberg: Nästan alla är förlorare i AI-boomens kasinoekonomi

Elisabeth Lindberg: Nästan alla är förlorare i AI-boomens kasinoekonomi

Kultur december 4, 2025
Martin Jönsson: Steve Cropper lade fundamentet för soulmusiken

Martin Jönsson: Steve Cropper lade fundamentet för soulmusiken

Kultur december 4, 2025
Nobelpristagaren Krasznahorkai i första långa intervjun: ”Jag ville aldrig bli författare”

Nobelpristagaren Krasznahorkai i första långa intervjun: ”Jag ville aldrig bli författare”

Kultur december 4, 2025
Russell Crowe gör tung comeback i ”Nürnberg”

Russell Crowe gör tung comeback i ”Nürnberg”

Kultur december 4, 2025
Suggestivt och absurt när djävulen Woland gästar Moskva

Suggestivt och absurt när djävulen Woland gästar Moskva

Kultur december 4, 2025

Redaktörens Val

Tears for Fears och A-ha gör sig påminda i nya norska popmelodier

Tears for Fears och A-ha gör sig påminda i nya norska popmelodier

december 5, 2025
Elvira Öberg: ”Gäller att inte bli övertaggad”

Elvira Öberg: ”Gäller att inte bli övertaggad”

december 5, 2025
Med smak av pepparkaka

Med smak av pepparkaka

december 5, 2025
Säverman: Vi slank in på bio en dag

Säverman: Vi slank in på bio en dag

december 5, 2025
Efter 18 år – stjärnans rekordsvit är bruten

Efter 18 år – stjärnans rekordsvit är bruten

december 5, 2025

Senaste Nytt

Så många gånger måste du använda jultröjan

Så många gånger måste du använda jultröjan

december 5, 2025
Ledare: Trump och Witkoff har gjort sig till Putins nyttiga idioter

Ledare: Trump och Witkoff har gjort sig till Putins nyttiga idioter

december 5, 2025
Pål Jonsson: USA är tydliga med att artikel fem gäller

Pål Jonsson: USA är tydliga med att artikel fem gäller

december 5, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?