Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Extra. Åkesson kom i fuck off-tröja och Mohamsson med klappar

Extra. Åkesson kom i fuck off-tröja och Mohamsson med klappar

december 9, 2025
17 000 fotavtryck från dinosaurier dokumenterade

17 000 fotavtryck från dinosaurier dokumenterade

december 9, 2025
Skrotbilspremien floppade – nya satsningar ska gynna elbilsägare

Skrotbilspremien floppade – nya satsningar ska gynna elbilsägare

december 9, 2025
Peter Pomerantsev: EU kan vinna första ronden i den digitala tuppfäktningen

Peter Pomerantsev: EU kan vinna första ronden i den digitala tuppfäktningen

december 9, 2025
Larm om misstänkt farligt föremål i Uppsala – skolor inrymda

Larm om misstänkt farligt föremål i Uppsala – skolor inrymda

december 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Musiker med funktionsnedsättningar spelar på Berwaldhallen: ”På scen finns inga begränsningar”
Kultur

Musiker med funktionsnedsättningar spelar på Berwaldhallen: ”På scen finns inga begränsningar”

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 9, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Musiker med funktionsnedsättningar spelar på Berwaldhallen: ”På scen finns inga begränsningar”

Hösten har varit hektisk för Elefantöra. Fler och fler tonsättare och orkestrar vill samarbeta med den inkluderande ensemblen. I november utforskade gruppen elektronisk dansmusik tillsammans med Gageego och Helsingborgs symfoniorkester under ledning av Hans Ek. Nu närmast väntar en konsert i Berwaldhallen med Sveriges Radios symfoniorkester på initiativ av dirigenten Esa-Pekka Salonen.

– Konsten och det som händer på scenen har inga begränsningar. Det är som rymden, den tar aldrig slut. Där kan du göra precis vad du vill. Men det är svårt att hitta ett hotell som funkar för någon som sitter i stol, säger musikern Ewe Larsson och konstaterar att barriärerna för många musiker med funktionsnedsättningar framför allt finns runtomkring.

Han har en cp-skada sedan födseln, har varit rullstolsburen sedan barnsben och lärde sig spela piano på fritids, främst på gehör. För att han ska kunna medverka i en konsert är det mycket som ska klaffa, alltifrån utrymningsvägar till just hotellrum.

Tillgänglighet är något som ofta finns på papperet, men som alltför sällan fungerar i praktiken. Och om perspektivet finns med i scenkonstsammanhang gäller riktlinjerna i regel ur publiksynpunkt, men sällan eller aldrig för medverkande. Att få vara med och påverka medvetenheten i dessa frågor är en minst lika stor behållning för Ewe Larsson som själva musikskapandet. Han hade ett vanligt kontorsjobb som handläggare när han fick tips om att Share Music sökte en fast anställd musiker till Elefantöra, chansade och fick jobbet.

Ensemblen spelar framför allt på Ipads med olika digitala verktyg för musikskapande. Däribland tonsättaren Jesper Nordins interaktiva kompositionsteknologi Reactional music (tidigare Gestrument), där handrörelser styr komponerandet eller framförandet av musiken.

– Vi brukar säga att vår Ipad är som vår fiol, säger Ewe Larsson.

Tillsammans med solisten Rick Stotijn kommer Elefantöra bland annat att framföra Jesper Nordins kontrabaskonsert ”Solid ground (4th retrospective)” som uruppfördes med Västerås sinfonietta i fjol.

– Det som sker där är att jag livesamplar Rick i realtid under verkets gång. Sedan manipulerar jag materialet och spelar upp det, förklarar Ewe Larsson.

Att Reactional music-teknologin även skulle kunna användas av människor med olika slags funktionsnedsättningar var en tanke som slog Jesper Nordin relativt tidigt under utvecklingsprocessen. Han fick, som han säger, en ”aha-upplevelse” när han för första gången testade tekniken med rörelsesensorer på elektronmusikinstitutet Grame i Lyon.

– Sedan hade jag hört talas om Share Music eftersom jag har en gammal gymnasiebekant som sitter i rullstol sedan födseln. När de hörde av sig kändes det som en väldigt självklar matchning, berättar Jesper Nordin.

Han tror att hans egen inställning till att göra musikskapande mer tillgängligt har att göra med hur han själv kom in i den nutida konstmusiken först i vuxen ålder och till en början utan större kunskaper i genren.

– Det finns något väldigt häftigt i att ge folk verktyg som gör att de kan möta nya saker. Som med Instagram, helt plötsligt känner man att man är en fotograf fast man kanske inte hade testat att ta bilder tidigare. Det kan ju väcka ett intresse. Reactional music-teknologin handlar både om att sänka tröskeln för att kunna testa saker, men också om att höja ribban med nya möjligheter, säger Jesper Nordin.

Share Music är från början ett brittiskt koncept som verksamhetschefen och konstnärliga ledaren Sophia Alexandersson kom i kontakt med i mitten av 90-talet. Sedan 2002 har man haft verksamhet i Sverige, och man arbetar med ”hela ekosystemet”: från att möjliggöra musikskapande för fler redan i skolan till repertoarutveckling på professionell nivå. I projektet Viaductus har Share Music & Performing Arts, tillsammans med Skånes dansteater och Moomsteatern, nyligen genomfört en intervjustudie, där blivande och professionella konstnärer med funktionsnedsättningar delar sina erfarenheter.

Sophia Alexandersson understryker att funktionsområdet är brett. Det omfattar såväl fysiska som intellektuella funktionsnedsättningar och därför varierar barriärerna från person till person. Vad många kanske inte heller tänker på är att en funktionsnedsättning kan drabba vem som helst när som helst på grund av sjukdom eller olycka.

– Funktionsnedsättningar är på något sätt en del av livet, konstaterar Sophia Alexandersson som menar att vi i dag är dåliga på att se att det finns ett konstnärligt värde i sådana erfarenheter.

Det handlar, som hon säger, om både representation och identifikation. Men också om normalisering, alltså en arbetsmiljö som gör det möjligt för musiker med olika förutsättningar att gå in i en helt vanlig produktion och jobba tillsammans med en dirigent som Esa-Pekka Salonen.

– Scenen är en bild för samhället i stort. Det som är så fint är att det här inte är en konsert som handlar om funktionsnedsättningar, utan om hur man skapar en inkluderande repertoar.

Fakta.Share Music & Performing Arts

Nationellt kunskapscenter för konstnärlig utveckling och inkludering.

Bildade 2017 musikensemblen Elefantöra som består av Ewe Larsson, Joel Mansour, Sayam Chortip och Liv Dahlstrand. Dansensemblen Work har funnits sedan 2013.

Den 10 december uppträder Elefantöra och Work tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester i Berwaldhallen. Programmet är valt av säsongens ”artist in residence” Esa-Pekka Salonen som även dirigerar. Sångerskan Rebecka Törnqvist och kontrabasisten Rick Stotijn är solister i musik av Jesper Nordin, Anders Hillborg och Eva Dahlgren.

Läs mer om scen och klassisk musik

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Peter Pomerantsev: EU kan vinna första ronden i den digitala tuppfäktningen

Peter Pomerantsev: EU kan vinna första ronden i den digitala tuppfäktningen

Kultur december 9, 2025
Märkvärdiga konstellationer i Matts Leiderstams ”Soltavlan”

Märkvärdiga konstellationer i Matts Leiderstams ”Soltavlan”

Kultur december 9, 2025
Leonidas Aretakis: Är technogymmen klubbkulturens död eller räddning?

Leonidas Aretakis: Är technogymmen klubbkulturens död eller räddning?

Kultur december 9, 2025
Porträttet av författaren som gammal hund är skoningslöst roligt

Porträttet av författaren som gammal hund är skoningslöst roligt

Kultur december 9, 2025
Larm om misstänkt farligt föremål i Uppsala – skolor inrymda

Nisse: Den 6 december nästa år, kan du då?

Kultur december 9, 2025
67 journalister dödade i tjänst under 2025 – flest i Gaza

67 journalister dödade i tjänst under 2025 – flest i Gaza

Kultur december 9, 2025
Friande dom efter klimataktion på Nationalmuseum

Friande dom efter klimataktion på Nationalmuseum

Kultur december 8, 2025
DN väljer: Här är 2025 års bästa utländska skivor

DN väljer: Här är 2025 års bästa utländska skivor

Kultur december 8, 2025
DN väljer: Här är 2025 års bästa svenska skivor

DN väljer: Här är 2025 års bästa svenska skivor

Kultur december 8, 2025

Redaktörens Val

17 000 fotavtryck från dinosaurier dokumenterade

17 000 fotavtryck från dinosaurier dokumenterade

december 9, 2025
Skrotbilspremien floppade – nya satsningar ska gynna elbilsägare

Skrotbilspremien floppade – nya satsningar ska gynna elbilsägare

december 9, 2025
Peter Pomerantsev: EU kan vinna första ronden i den digitala tuppfäktningen

Peter Pomerantsev: EU kan vinna första ronden i den digitala tuppfäktningen

december 9, 2025
Larm om misstänkt farligt föremål i Uppsala – skolor inrymda

Larm om misstänkt farligt föremål i Uppsala – skolor inrymda

december 9, 2025
Trump sågar Sverige: ”Brukade vara det tryggaste landet”

Trump sågar Sverige: ”Brukade vara det tryggaste landet”

december 9, 2025

Senaste Nytt

Tomas Ramberg: Tidöpartierna hoppas att väljarna ska vara räddare för alternativet

Tomas Ramberg: Tidöpartierna hoppas att väljarna ska vara räddare för alternativet

december 9, 2025
Musiker med funktionsnedsättningar spelar på Berwaldhallen: ”På scen finns inga begränsningar”

Musiker med funktionsnedsättningar spelar på Berwaldhallen: ”På scen finns inga begränsningar”

december 9, 2025
Iran missnöjda med pridematch i VM

Iran missnöjda med pridematch i VM

december 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?