Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Staten kan ta lyxvillan – hundratals beslag med nya lagen

Staten kan ta lyxvillan – hundratals beslag med nya lagen

december 16, 2025
Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

december 16, 2025
Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

december 16, 2025
Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

december 16, 2025
Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

december 16, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Nya Polestar 5 – en extra kryddad ingenjörsdröm
Ekonomi

Nya Polestar 5 – en extra kryddad ingenjörsdröm

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 1, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Nya Polestar 5 – en extra kryddad ingenjörsdröm

– Bromsa inte, sväng bara! ropar Joakim Rydholm, chassiutvecklingschef på Polestar, från passagerarstolen i nya Polestar 5.

Så jag bromsar inte, utan svänger bara. Bilen hanterar den snäva kurvan galant. Platsen är Millbrook, en gigantisk testanläggning i England där man bland annat har spelat in scener i produktioner som James Bond och ”Top Gear”.

Men vi kör först på en lång raksträcka för att prova accelerationen från 0–100 km/h. På papperet ska Polestar 5 Performance, som är bilen vi provkör, klara det på 3,2 sekunder. Det är en försiktig uppskattning, jag kör nämligen på 2,9 sekunder. Bilen har 884 hästkrafter och 1 015 newtonmeter i vridmoment. Det höga vridmomentet gör att man kan känna accelerationen, kraften, även från högre hastighet.

På raksträckan vill jag även se hur bromsarna beter sig. Så när hastighetsmätaren visar omkring 150 km/h tvärnitar jag och bilen svarar direkt, men utan att det känns som att jag ska flyga igenom vindrutan. Jag gasar upp lite till och bromsar flera gånger med olika tryck på bromspedalen. Bilen gör exakt som jag vill.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Det här är den första Polestar-bilen som har en egenutvecklad plattform (PPA) och där målet har varit att skapa en produkt som uppfyller alla önskemål som Polestar har vad gäller design, prestanda och hållbarhet. Något som inte är möjligt med de befintliga plattformarna som delas med andra märken inom koncernen.

Bromsarna är en del av pusslet, andra delar är chassit, stötdämparna, materialval, batteriet och 800-voltsystemet. Det sistnämnda möjliggör bland annat 350 kilowatt laddkapacitet. Pratar vi AC-laddning har man däremot nöjt sig med 11 kilowatt. Batteriet är på 112 kilowattimmar, varav 106 är tillgängligt. Räckvidden för Performance-versionen är 56,5 mil vid blandad körning enligt WLTP-körcykeln. Motsvarande siffra för versionen Dual motor, är 67 mil, i teorin.

Man har samtidigt satsat på komfort och hållbarhet. Hållbarheten är dessutom bra för viktbesparing, vilket i sin tur är bra för prestandan. Komforten märks framför allt i baksätet. Polestar 5, som endast är 142 centimeter hög, är bekvämare än Polestar 4 – som är en suv-coupé. Det är min personliga åsikt men provsitt innan du protesterar. Den nya plattformen har möjliggjort ett annat sätt att konstruera batteripaketet på. Här finns en ”balja” i baksätet, så att golvet vid fötterna blir lägre och man får bättre stöd för låren.

Vi kör ut på en slinga som är som en blandning av landsväg och racerbana. I kurvorna klarar Polestar 5 högre hastighet än man tror och det är därför bromsen inte behövs så mycket. Det finns ett enpedalsläge som går ända ner till stillastående, det fungerar riktigt bra.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Man kan göra massa inställningar för chassi och styrning. Går jag från mjuka inställningen till den fastare känns det som att rumpan dras ihop åt mig. Bilen blir mer bestämd, helt enkelt. Jag är hela tiden trygg bakom ratten, även när det går lite mjukare.

Man tycks vara nöjd med sin Polestar 4 utan bakruta – för femman har inte heller någon bakruta. Polestar 5 får dra 1 800 kilo. Ja, den går att köpa med dragkrok!

På insidan finns en avskalad förarmiljö och stor pekskärm på mittkonsolen med Google-baserat infotainmentsystem som fungerar bra. Stolarna är både snygga och bekväma.

Polestar 5 Dual motor kostar från 1 345 000 kronor och Polestar 5 Performance kostar från 1 599 000 kronor. Beställningar kan göras nu och kundleveranserna beräknas starta våren 2026.

Fakta.Polestar 5 Performance

Miljö

Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 0 gram/km.

Förbrukning vid blandad körning: 2,09 kWh/mil.

Räckvidd: 56,5 mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 1 599 000/17 450/30 440 kronor.

Fordonsskatt: 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, batteri 8/16 000 mil.

Teknik

Motor: El 650 kW (884 hk), 1 015 Nm.

Batterikapacitet: 112 kWh varav 106 kWh användbart.

Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 11/350 kW.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: Enväxlad.

Acceleration 0–100 km/tim: 3,2 sekunder.

Toppfart: 250 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 509/206/142 centimeter.

Bagagevolym: 365/1 128 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.

Tjänstevikt: 2 503 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 1 800 kg.

Fakta.Det här är nytt

Modell. En helt ny modell från Polestar med helt egenutvecklad plattform (PPA) för att kunna möjliggöra ingenjörernas drömmar.

Hållbarhet. Interiören är full av nyutvecklade paneler av återvunna material, för att använda mindre plast och för att spara vikt. Omkring sju kilo har sparats i interiören på det här viset, en siffra man är stolt över vad gäller viktbesparing i bilar i dag.

GT-bil för fyra. Polestar har fokuserat på design, prestanda och hållbarhet på ett smart sätt. Den är också komfortabel för baksätespassagerarna, vilket inte hör till vanligheten i en sådan här bil.

Fakta.Betyg del för del

Köregenskaper 5

Säkerhet 3*

Miljö 4

Komfort 5

Ekonomi 2

* Ej testad av Euro NCAP

Totalbetyg = 19 av 25

Fakta.Plus och minus

Plus

Trygga köregenskaper.

Hög komfort.

Får dra släp.

Minus

Bara plats för fyra.

Hög prisbild.

Smal målgrupp.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Fakta.Rivaler

Lotus Emeya 900 Sport

Något fler hästar och därmed snabbare acceleration från 0–100, i övrigt väldigt lik Polestar 5 vad gäller laddkapacitet och räckvidd. Mer sportig dock, inte jämförbar gällande komfort och utrymmen.

Pris: 1 805 000 kronor.

Porsche Taycan GTS

Färre hästar, men ungefär samma accelerationssiffra. Lite mer komfort och utrymme i Polestar 5, men Taycan har längre räckvidd på papperet och kanske ännu mer anpassad för bana.

Pris: 1 740 000 kronor.

Läs fler texter från DN Motor

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

Ekonomi december 16, 2025
Så gör du ett julbord som blir billigare än förra årets

Så gör du ett julbord som blir billigare än förra årets

Ekonomi december 16, 2025
Efter adresskapningarna – finansministern kallas till skatteutskottet

Efter adresskapningarna – finansministern kallas till skatteutskottet

Ekonomi december 16, 2025
Bensinpriset det lägsta sedan 2021

Bensinpriset det lägsta sedan 2021

Ekonomi december 16, 2025
Varningen: Anmälda mäklare riskerar att komma undan

Varningen: Anmälda mäklare riskerar att komma undan

Ekonomi december 16, 2025
Maten som har blivit dyrare – och billigare

Maten som har blivit dyrare – och billigare

Ekonomi december 16, 2025
Okända skrev sig på Ulla-Lenas sommarstuga – nu stämmer hon Skatteverket

Okända skrev sig på Ulla-Lenas sommarstuga – nu stämmer hon Skatteverket

Ekonomi december 16, 2025
Gekås vill bygga ut: ”Galet stor expansion”

Gekås vill bygga ut: ”Galet stor expansion”

Ekonomi december 15, 2025
Så kan din värmepump hota hela elnätet

Så kan din värmepump hota hela elnätet

Ekonomi december 15, 2025

Redaktörens Val

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

Kan biografernas desperata jippon vända filmkrisen?

december 16, 2025
Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

Näslund vinnare – 42:a segern i världscupen

december 16, 2025
Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

Naveed, 30, blev utpekad som skytten i Sydney: ”Ett trauma och mardröm”

december 16, 2025
Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

Riksdagens granskning av Landerholmaffären dröjer till efter valet

december 16, 2025
Björn af Kleen: Iskvinnan bakom Trump snackar

Björn af Kleen: Iskvinnan bakom Trump snackar

december 16, 2025

Senaste Nytt

S-toppen kritisk: Dåligt besked för företag som vill ställa om

S-toppen kritisk: Dåligt besked för företag som vill ställa om

december 16, 2025
Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

december 16, 2025
Sujay Dutt: Putin och Messi besökte Indien – en av dem skapade politisk storm

Sujay Dutt: Putin och Messi besökte Indien – en av dem skapade politisk storm

december 16, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?