EU-kommissionen lanserade på tisdagen ett nytt förslag, som gör det tillåtet att sälja nya bilar med förbränningsmotorer efter 2035, under vissa förutsättningar.
”För att ställa om och stärka sin konkurrenskraft behöver våra företag stabila, långsiktiga och förutsägbara regler – inte ryckighet och kryphål. De företag som tagit ledningen i omställningen ska belönas för sin innovationskraft, inte straffas för att de gått före”, skriver klimatministern Romina Pourmokhtari i en kommentar till DN.
”Rätt utformat kan detta ge en skjuts till elektrifieringen och till den svenska industrin. Det är därför positivt att man inte avskaffar förbudet utan sätter ett 90-procentigt mål med krav på kompensation”
Men Åsa Westlund (S) har inte så mycket övers för argumenten att biltillverkare i Europa inte kunnat hålla jämna steg i den gröna omställningen eller att kunder har nobbat el-bilar.
– Vi har svenska företag som till exempel Volvo Cars och Poolstart som ligger i framkanten, som har velat tillverka el-bilar och som vill att EU håller fast vid den här lagen. Jag förstår inte varför Sverige tycker det är bra att deras konkurrenter i Europa får igenom den här förändringen.
Läs mer här:
Bryssel svänger om totalförbudet – bensinbilar får gasa vidare
















