Detta är ett kåseri. Skribenten svarar för eventuella åsikter i texten.
Bor man vid en ångbåtsbrygga på en ö i skärgården översköljs man av midsommar. Man vadar i förväntningar om den perfekta natten som stundar och snubblar sen bakfullt bort i resterna av det som aldrig blev…?
Få ting är så tråkiga att läsa om som den midsommar som just varit.
Det skulle vara julafton i så fall. För då händer absolut ingenting mer än att det i bästa fall snöar. Det kan man inte hoppas på vid midsommar. Möjligen lite kö i trafiken.
Nu, vid öns ångbåtsbrygga, passerade under tre dagar cirka tre tusen luftigt klädda människor förbi, fullastade med sill, gräslök, grädde, jordgubbar och akvavit – i år dessutom påhejade av vinsten mot Tunisien med 5–1.
Stämningen var på topp när lövade Waxholmsbåtar släppte iland hela horder av folk som fortsatte i golfbilar, på flakmopeder och de mest osannolika åk som man bara kan se på en ö i midsommartid.
Flaggorna fladdrar, hattarna blänker i solen, förväntningarna riktigt sprakar om folk som ska fira midsommar längre bort på ön.
Alla hälsar, alla hejar, alla tar vägen någonstans. Anhopningen vid bryggan skingras, ekipagen försvinner på öns alla grusvägar där små fester tar vid och dukas upp medan försommaren fortfarande befinner sig i väntan på att slå ut på riktigt, kanske dröjer det bara några timmar till.
Små flickor bär blommor i håret, andra lövar en majstång och nu slår det något ljushuvud att majstång också kan avse en tång som man knipsar majs med.
Stämningen är hög, ett dragspel får fart på ringdansen med alla de små barnen som sjunger alla de små sångerna medan föräldrarna står i klungor och försöker administrera hur man ska få in TV4 så att man kan se matchen med Sveriges fortsatta framgång.
Sent på natten hörde man sedan några av de sista skratten över ängarna liksom återklangen av den sista musiken och den sista båtens muttrande putter ute på fjärden.
På midsommardagen slutligen hördes den sista sucken då Nederländerna visade tänderna med 1–0 vilket blev 5–1 och förstärkte midsommarens molokna baksmälla som präglade både dagen och dan därpå då alla åkte hem.
Läs mer:
Sävermans förra kåseri: Själv kan man råka ta sovmorgon varje dag
Säverman-klassikern: Dags för stuvade rudor och duvragu
Alla DN:s kåserier finns samlade här.














