Den 1 januari 2025 introducerades nya regler för att begränsa mängden vägslitage som dubbdäck står för. De nya reglerna sätter lägre gränser för tillåtet vägslitage men just nu befinner sig marknaden mitt emellan de gamla och nya reglerna. Under en övergångsperiod på två år gäller de nya reglerna bara nya dubbdäckmodeller som lanserats på marknaden sedan 1 januari 2025. Alla däck i vårt test är tillverkade före 1 januari 2025 och är därför byggda enligt det äldre regelverket. Nytt är även att alla dubbdäck tillverkade från 1 januari 2025 måste ha en märkning som visar att de har klarat ett vägslitagetest.
Från 1 januari 2027 kommer reglerna att gälla alla dubbdäck som säljs på EU:s marknader. Än så länge väntar de stora däcktillverkarna på att introducera nya modeller då branschen befarar att däck konstruerade enligt de nya reglerna kommer att ha radikalt sämre isgrepp. Enkelt uttryckt vill inte däckbranschen hamna i ett läge där däck byggda enligt gamla respektive nya regelverket testas mot varandra.
I årets test har vi med totalt 20 olika däck, fördelat på åtta olika modeller av dubbdäck, sex nordiska dubbfria och sex mellaneuropeiska dubbfria däckmodeller. Alla dessa tre däcktyper säljs på den svenska marknaden och den dubbfria delen av marknaden växer samtidigt som den dubbade minskar i volym. Men dubbdäcken står fortfarande för mer än hälften av den totala volymen vinterdäck sålda i Sverige, vilket innebär att de nya reglerna kommer att påverka den svenska marknaden rejält.
Bland de dubbfria däcken är de nordiska dubbfria mest populära i Sverige. De är primärt framtagna för våra breddgrader med vettigt grepp på is och snö, med sämre prestanda på vått och vid slask. De mellaneuropeiska dubbfria däcken är bra på våta vägar, vid slask- och vattenplaning samt på torra vägar – men de är dåliga på snö och is.
Nordiska dubbfria däcket Continental ContiVikingContact 8 tar hem totalsegern i årets test. Det presterar exemplariskt på snö, riktigt bra på is och det lyckas även prestera synnerligen god nivå av komfort på barmark. Dessutom rullar det tillsammans med andraplacerade Goodyear UltraGrip Ice 3 (även det nordiskt dubbfritt) lättast i testet, vilket sänker bränsleförbrukningen.
Utvecklingen går stadigt framåt bland de nordiska dubbfria däcken, men än så länge är de dubbade däcken bäst när det gäller isprestanda. Med marginal, ska tilläggas. Dubbade Nokian Hakkapeliitta 10 erbjuder ett isgrepp som få andra kommer i närheten av. Står isprestanda högst upp på din lista, då är Nokian-däcket ett ypperligt val. Om du bor i norra Sverige och mestadels trafikerar is- och snövägar så är valet enkelt. Då är det dubbdäck som gäller och det är även då dubbdäck har sitt övertag. Om dubbdäck däremot primärt körs på våta och torra vägar slits dubbarna i för snabb takt. Då försvinner även den viktiga isprestandan onödigt snabbt och dubbgreppet kan försvinna långt innan däcket är utslitet sett till kvarvarande mönsterdjup.
De tre olika däcktyperna har alla sin plats på den svenska marknaden, men det gäller att du som konsument gör ett aktivt och medvetet val. Se även till att vara ärlig mot dig själv, för hur ser de vintervägar ut som du oftast trafikerar? Är det bra snöröjning och mest blött underlag, eller är det is och snö? Välj utifrån dina förutsättningar och glöm inte att lagra däcken svalt och mörkt när de inte används. Då åldras de inte i förtid och greppet kan bevaras i högre grad från en vinter till en annan.
















