I videon sitter en kvinna i en bil och gråter. ”Du trodde att din partner älskade dig, sen sökte du på deras namn med Truthseek”, står det med stor text. Videon är en av en stor mängd videoklipp som nu publiceras och sprids på sociala medieplattformar som Tiktok.
Videoklippen, som i allmänhet inte är reklammärkta, marknadsför en app som påstås kunna leta fram hemlig information om privatpersoner. Enligt videoklippen ska du med hjälp av appen bland annat kunna ta reda på huruvida din partner varit otrogen.
Enligt videoklippen som sprids på Tiktok räcker det med att söka på en persons namn för att få fram en färdig rapport med information som ”flera hemliga kontakter” och ”träffade nyligen sitt ex”. Appen påstås också kunna återskapa borttagen chatthistorik.
När DN laddar ner appen, som säljs av det turkiska företaget Hubx, visar det sig att appen helt saknar de funktioner som marknadsförs. För att ens kunna använda appen behöver du betala för en prenumeration till en kostnad av 99 kronor i veckan. När du sedan, efter att ha betalat för en prenumeration, söker efter en person saknas den påstådda hemliga informationen helt.
Det du i stället möts av är den typ av AI-sammanfattning som erbjuds gratis av tjänster som Perplexity, Google och Chat GPT. Appen hänvisar i sina sökresultat också till källor som i vissa fall är påhittade. DN:s reporter påstås till exempel ha publicerat spaningar om framtiden för digitala medier i en artikel på nyhetstjänsten Omni, någonting som inte stämmer.
Det går heller inte att söka specifikt på om en person till exempel varit otrogen. ”Sökningen misslyckades”, är appens svar på känsliga frågor.
Fredrik Selrot är vägledare på Konsumentverket. Han säger att du som konsument alltid har möjlighet att reklamera en mobilapplikation, precis på samma sätt som du har rätt att reklamera till exempel en hantverkares arbete. Enligt Fredrik Selrot är det också bra att anmäla en app som marknadsförs vilseledande till Konsumentverket. Om många anmäler en apps marknadsföring blir chansen att myndigheten inleder ett tillsynsärende ofta större.
– Det som gör det svårare när det kommer till appar är att du klan köpa apparna från företag i länder i vilka länder som helst. Då är det svårt rent praktiskt, eftersom de förmodligen inte kommer att bry sig om vad till exempel Allmänna reklamationsnämnden säger. Men man ska alltid klaga, för det finns företag som vill göra rätt för sig, säger han. Och är appen från ett företag inom EU så kan man ofta få hjälp av Konsument Europa, som är en del av Konsumentverket.
Som grundregel har du som konsument rätt att ångra köp i 14 dagar. I vissa fall kan företag komma undan detta genom att du som konsument godkänner att ångerrätten försvinner i samband med att du laddar ned appen, vilket är vanligt när det kommer till datorspel.
Barn under 18 år kan som regel inte ingå giltiga avtal utan vårdnadshavarens tillstånd. Om det är ett barn som gjort köpet kan du som konsument kontakta företaget och hävda att avtalet därför är ogiltigt.
– Men en tolvåring kan springa ner till kiosken och köpa godis med förälderns implicita godkännande. Och detsamma kan gälla om du en förälder till exempel gett barnet koden till kortet. Det är alltid en bedömningssport, hur implicit det här tillståndet getts, säger Fredrik Selrot.
Det enklaste att för att ansöka om en återbetalning för en app är att gå via Apples och Googles respektive appbutiker. Efter att DN:s reporter bett om att få tillbaka pengarna för Truthseek-prenumerationen med hänvisning till att appen inte fungerade som väntat genomfördes en återbetalning ett dygn senare.
DN har sökt Hubx.
Läs mer:
Så sprids ätstört innehåll i sociala medier
Bedragarnas stora högtid är här – så undviker du att bli lurad
















