Från och med 2026 införs ett förbud mot reklam för fossila bränslen och fossilt drivna produkter i Stockholms kollektivtrafik. Det sker efter ett beslut av Region Stockholm.
När det rödgröna styret i Stockholms stad i onsdags presenterade sitt budgetförslag för 2026 kungjordes det att kommunen följer i samma spår. På stadens egna reklamplatser som finns runt om i huvudstaden kommer annonser för exempelvis bensindrivna bilar och flygresor att förbjudas.
– När regeringen bromsar klimatomställningen så gasar vi. Fossildrivande reklam kommer att förbjudas, sade miljö- och klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP).
Senare samma dag ordnade flygbolaget Turkish Airlines en stor fest i Gyllene Salen och Blå hallen i Stockholms stadshus, något som lokaltidningen Mitt i var först med att uppmärksamma. Bland gästerna märktes bland annat Armand Duplantis, skriver tidningen Travel News.
Oppositionsborgarrådet Christoffer Fjellner (M) riktar skarp kritik mot staden.
– Det är förbannat pinsamt och klantigt, men det visar också med all önskvärd tydlighet på ett hyckleri. Det här handlar om plakatpolitik snarare än klimatpolitik. Det finns ingen stringent tanke och idé. Det är symbolen man vill åt snarare än utsläppsminskningar, säger han.
Christofer Fjellner påpekar att stadens budgetpresentationer brukar ta plats i Paulirummet, men i onsdags hölls pressträffen istället i Salen Tre kronor eftersom Turkish Airlines behövde använda Paulirummet för att förbereda sin fest.
Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) skriver i en kommentar till DN att det är Stockholms stads tjänstemän som sköter uthyrningen av Stadshuset.
”Uthyrning av Stadshuset lokaler hanteras av stadens tjänstemän och sker enligt nuvarande anvisningar. Det är uppenbart att dessa behöver uppdateras. Därför har vi i budget för 2026 som vi presenterade i veckan lagt ett uppdrag om att göra en översyn gällande användningen av Stadshusets lokaler”, skriver hon.
















