Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.
När bostadsrättsförenigen fick möjlighet att installera laddboxar slog SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen till. I dag kör han en laddhybrid. Och bilen inhandlades på känsla.
Det fanns inget klimattänk bakom köpet, bedyrar han i SVT:s ”30 minuter” (4/12). Något sådant skulle väl aldrig en riksdagsledamot för Sveriges mest klimatfientliga parti göra sig skyldig till.
Vad han däremot tänkte var att det kanske kunde vara ett ekonomiskt bra val. Men: ”Nu har det kanske inte blivit det, för vi har sänkt drivmedelspriserna så mycket.”
Att köpa en klimatsmart bil visade sig alltså bli en sämre affär, relativt sätt, än Kinnunen hade trott. Och det berodde inte på att marknaden plötsligt styrde åt ett annat håll, helt av sig själv, utan på att hans parti fick igenom väldigt mycket av sin klimatpolitik – uppenbarligen mer än han hade vågat hoppas.
Sveriges fordonsflotta backar alltså in i framtiden, vilket även beslutsfattarna vet
Tidöpartierna har sänkt drivmedelsskatterna och reduktionsplikten, vilket gör det billigare att tanka, samtidigt som de slopat klimatbonusen, vilket gör det dyrare att köpa elbil. Samtliga beslut driver på till bensinbilens fördel och elbilens nackdel.
Och det märks i statistiken.
Nyligen kom larm om att skiftet från bensin till el går för långsamt och förra året minskade elbilsförsäljningen för första gången någonsin. Här spelade givetvis lågkonjunkturen, inflationen och de höga räntorna in. Men det berodde också på ren matematik, där kalkylen för alla som funderat på att byta till elbil var mindre förmånlig än tidigare. Och frågan är om den sänkta elskatten från och med nästa år kommer att förändra ekvationen.
Sveriges fordonsflotta backar alltså in i framtiden, vilket även beslutsfattarna vet. Såväl SD som regeringen har betonat att elektrifiering är nyckeln för att få ner utsläppen från trafiken, som står för cirka en tredjedel av de totala utsläppen, och är nödvändiga att minska om klimatmålen ska nås.
Trots det vill Sverigedemokraterna slopa EU:s förbud mot fossilbilar efter 2035. Förbudet innebär att försäljning av nya bensin- och dieseldrivna personbilar inte längre kommer att vara tillåten – och det har deras vänner i Sveriges regering ställt sig positiva till.
Bakgrunden till motståndet är sannolikt att Kinnunen och hans parti helt enkelt inte tycker att elektrifieringen av fordonsflottan är någon fruktansvärt att akut fråga, som han säger i SVT.
Hur de kom fram till det? Inte är det klimattänk bakom i alla fall.
Läs mer:
Susanne Nyström: Anmälningarna mot Pernilla Wahlgren och Bianca Ingrosso är ett tecken i tiden
Susanne Nyström: Ministern tar strid om kostråden – så blev korven politisk
















