I fjol slog herrallsvenskan och superettan rekord med över tre miljoner besökare och ett publiksnitt i högsta serien på över 10 000 åskådare. Tidiga tecken tyder på att utvecklingen fortsätter.

Premiären kommer att bli en publikfest på många arenor.

Hammarby–Kalmar på Tele2 arena på påskdagen är slutsåld (29 550 biljetter).

Till IFK Göteborgs inledningsmatch mot Djurgården på Gamla Ullevi på annandag påsk tog de 17 700 biljetterna slut redan för drygt tre veckor sedan.

Det har sålts runt 33 000 biljetter till AIK:s möte med nykomlingen Västerås SK på måndag.

Johan Lindvall, generalsekreterare i Svensk elitfotboll (Sef) pekar på att försäljningen av säsongsbiljetter slagit rekord och tror att fjolårets starka siffror kan upprepas.

– Det finns ett sug som vi kanske aldrig tidigare har upplevt och det är något fascinerande med att allsvenskan rankas på 25:e plats i Europa sportsligt, men har en betydligt högre placering när det gäller publik och arrangemang, säger Lindvall, som menar att potentialen är ännu större än tre miljoner besökare.

Sef har en strategi för att göra varumärket ännu starkare.

– Vi fokuserar på sporten. Vi ska bli ännu bättre på att spela fotboll. Vi tittar också på hur vi kan få publiken att konsumera allsvenskan och superettan, även när det inte är säsong, det vill säga året runt. Vi försöker kort och gott göra upplevelsen större för ännu fler, säger Lindvall.

Nyckeln till framtida utveckling, säger han, ligger i ökade intäkter, som kan investeras i organisation av klubbarna och kvalitén på spelarna.

Men finns det inte risk att gapet mellan den sportsliga och publika kvalitén förblir stort när de bästa spelarna hela tiden exporteras till utlandet?

– Jag vet inte om vi ska motverka spelarexporten. Våra allra bästa spelare ska ha ambitionen att spela i de största ligorna i Europa. Samtidigt som våra klubbar säljer dessa spelare vidare internationellt är de duktiga på att utbilda nya, lokala talanger som har potential att bli lika bra eller ännu bättre. Det kanske är det ekosystem vi ska ha. Spelarförsäljningar är en viktig källa för klubbarna, säger Lindvall.

Efter fjolårets upprepade ordningsstörningar, där de allvarliga incidenterna enligt en rapport från polisen var rekordmånga, är tryggheten på läktarna ett stort diskussionsämne. Lindvall kallar det för fotbollens viktigaste hållbarhetsfråga och säger att Sef och klubbarna därför tar den på största allvar.

– Om vi inte gör något åt det här kan det bli jobbigt, men jag tror inte att vi ska förvänta oss effekter i dag eller i morgon, utan längre fram, säger Lindvall.

I en undersökning som Sef låtit göra säger tre procent av de tillfrågade att de känner sig otrygga när det går på fotboll.

– Tre procent är en siffra som man kan tolka som man vill, men det är klart att det är tre procent för mycket, säger Lindvall.

Fakta.Utsålt på Gamla Ullevi och Tele2 under allsvenska premiärhelgen

30 mars, Norrköping–Malmö
11 000 sålda, förväntad siffra: 15 000–16 000, nästan slutsålt.

31 mars, Hammarby–Kalmar
29 550, slutsålt.

31 mars, Gais–Brommapojkarna
5 800 sålda, förväntad siffra: 7 000–8 000.

31 mars, Häcken–Mjällby
4 200 sålda, förväntad siffra: 5 300.

1 april, IFK Göteborg–Djurgården
17 700, slutsålt.

1 april, Elfsborg–Värnamo
6 500, förväntad siffra: 8 000.

1 april, Sirius–Halmstad
4 332 sålda (uppdateras på Sirius hemsida).

1 april, AIK–Västerås
34 800 sålda biljetter
Hade 32 178 i hemmapremiären mot Norrköping förra året.

8 april, Djurgården–Häcken (andra omgången)
17 529 biljetter sålda 26 mars.

Share.
Exit mobile version