Få kan ha missat att talman Andreas Norlén (M) gillar tomater, eller att han och hustrun Helena har en imponerande odling hemma i trädgården i Norrköping.
I våras släppte de ”Tomatdagboken” – en bok om parets ”högst personliga resa” från att inte odla någonting, till att nu ha 149 olika tomatsorter i trädgården.
Sedan dess har Andreas Norlén publicerat flera inlägg om boken på sitt officiella Instagramkonto med 93 000 följare. Talmannen berättade om när boken var klar, vilket förlag som gav ut den och när releasefesten hölls. När första upplagan sålde slut fick följarna veta att en ny skulle tryckas upp.
Eva Ossiansson, ekonomie doktor och varumärkesforskare, reagerar på att Instagramkontot heter ”Talman Andreas Norlén”. I profilen står det att kontot hanteras av talmannen och hans stab, och att förfrågningar hänvisas till en särskild riksdagsmejladress.
– Det här tycks vara ett officiellt konto och då är tydlighet jätteviktigt, att man håller isär den professionella och privata rollen. Det blir därför väldigt märkligt när det plötsligt dyker upp en ”Tomatdagbok” som Andreas Norlén har skrivit med sin fru. Det har ju ingenting med hans talmansroll att göra, eller odlar de tomaterna i riksdagen?
Sedan han valdes till talman i september 2018 har Andreas Norlén blivit i det närmaste folkkär, känd som ”han med tomaterna och kakorna”, som han själv sa i sitt sommarprat i P1.
– Folk tycker om att följa honom eftersom han är en lite kul person som sticker ut. Han har byggt sin karaktär kring att vara glad och trevlig, och att han uppenbarligen älskar tomater väldigt mycket, säger Eva Ossiansson.
Nu använder ”sitt renommé som talman” för att sälja böcker som han har ekonomiska intressen i.
– Det kan tyckas oskyldigt och harmlöst, vem gillar inte tomater? Men ingen ska behöva tvivla på vilken roll som avses. I det här sammanhanget är talmannen en viktig person som har en seriös roll. Det här blir en enda tomatröra, med sammanblandning av rollerna.
Det kan jämföras med när prinsessan Madeleine fick kritik för att hon började sälja hudvårdsprodukter tidigare i år.
– Hon nyttjade det varumärke som finns inbyggt i att hon är en prinsessa och en del av det svenska kungahuset, i kommersiella syften.
Norléns inlägg är inte bara olämpliga, de kan också bryta mot marknadsföringslagen, enligt Tobias Eltell. Han är jurist och expert på marknadsetik och reklamjuridik, och menar att flera av inläggen lutar mot att vara reklam.
– Jag hade reklammarkerat det här för att upplysa mina följare om att nu är det marknadsföring: nu rör jag mig från yttrandefriheten över till reklam, säger Tobias Eltell.
Han lyfter att talmannen ger en gedigen beskrivning av vad boken innehåller, när den släpps och på vilket förlag.
– Det finns inte, vad jag kan se, någon köpuppmaning här, men det behöver inte heller finnas för att det ska betraktas som reklam. Det kan som här vara mer subtilt.
Tobias Eltell hänvisar till tidigare domar och beslut hos Reklamombudsmannen, då influerare fällts för bristande reklammarkering.
– Oavsett vilka följare man har tycker jag att man ska agera marknadsetiskt. Det handlar om respekt för följarna.
Talman Andreas Norlén håller med om att hans roller bör skiljas åt.
– Jag är riksdagens talman, men det är inte riksdagens talman som har skrivit ”Tomatdagboken”, utan det är det Andreas Norlén som har gjort.
Han menar att det är därför han har skapat ett separat Instagramkonto – ”Tomatdagboken”. Inte heller där reklammarkeras inläggen, vilket tidningen Resumé tidigare rapporterat.
– Jag har varit noga med, tror och hoppas jag, att inte uttrycka mig kommersiellt på talmanskontot. Även om jag inte är expert på marknadsrätt skulle jag bestrida att det har varit säljbudskap, men om jag gjort något fel i de här inläggen så är jag såklart beredd att rätta till det.
Läs mer:
Riksdagen var tyst om talmannens frus resor
Talmannen reser med sin fru för skattepengar















