Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
EKG: Julen räddad – på nionde försöket

EKG: Julen räddad – på nionde försöket

december 20, 2025
Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

december 20, 2025
Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

december 20, 2025
Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

december 20, 2025
Jens Linder: Planera för plats för det söta

Jens Linder: Planera för plats för det söta

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » XC60 – en viktig Volvo med få nyheter
Ekonomi

XC60 – en viktig Volvo med få nyheter

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 11, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
XC60 – en viktig Volvo med få nyheter

2026 ser ut att bli året då Volvo tar steget från kombimärke till suvmärke. Storkombin V90 tas nu ur produktion och den mindre V60 lär inte hänga med mycket länge till.

Det är tydligt att Volvo-köparna hellre kör suv, XC60 är så här långt in på året ohotad etta på topplistan över de mest sålda bilarna i Sverige, både bland privatköpare och företagsköpare.

I rak motsats till devisen att man inte ska ändra ett vinnande koncept gör Volvo just det – ändrar på en storsäljande modell. Om än marginellt. XC60 får nu sin andra uppdatering och den är i samma designstil som storebror XC90.

I stort sett ingenting i interiören har ändrats sedan andra generationen lanserades 2017. Stolarna ser likadana ut, ratten har samma mjuka former och den svalt designade instrumentpanelen är oförändrad. Det är egentligen bara skärmarna som har uppdaterats.

XC60 har fått samma typ av pekskärm som uppdaterade XC90. Den är större och mäter 11,2 tum (den gamla var 9 tum stor) samt har högre upplösning. Men nog hade Volvo kunnat anstränga sig mer för att integrera skärmen i instrumentpanelen? Nu ser det ut som att den nya är limmad ovanpå den gamla.

Bild 1 av 4

Bild 2 av 4

Bild 3 av 4

Bild 4 av 4

En ny Qualcomm Snapdragon-processor gör att skärmen arbetar betydligt snabbare än den gamla. Skärmen framför ratten är densamma som tidigare och fungerar bra. Använder man Apple Carplay för att spegla telefonens navigation visas det snyggt på instrumenteringen, det är det inte många andra tillverkare som tillåter ännu.

Volvo säger att XC60 nu ska vara lite tystare. Här på bitvis rejält skrovliga landsvägar är det svårt att höra skillnaden men det ska finnas mer ljudisolering framför instrumentpanelen och i vissa sektioner av taket för att minska vindbruset.

Bättre eller inte – XC60 är alltjämt en oerhört bekväm bil, särskilt när den som provkörningsbilen är extrautrustad med luftfjädring för 26 900 kronor, men 21-tumshjulen gör sitt bästa för att förstöra komforten. Visst är fälgarna snygga i den nya fälgdesignen, men de känns också styltiga på vägen.

Bakifrån begränsas nyheterna i stort sett till att bakljusen har mörktonade glas. Om det är något som avslöjar bilmodellens ålder så är det just baken som har sett likadan ut sedan lanseringen. Nog hade de väl kunnat stoppa in samma ljusdesign med punktbelysning som på de nyaste elbilarna?

Fronten upplevs desto mer förnyad med sin nya grill i asymmetrisk ”kavajslagsdesign”. Här har designavdelningen lyckats väl med att föra in XC60 i den moderna tiden.

Det finns en ny silverfärg, provkörningsbilens gröngråa nyans samt den djupt mörkröda Mulberry Red som tidigare funnits till andra modeller men inte varit möjlig att få på XC60.

En välkommen, ny detalj är laddplattan för mobiltelefonen som har vridits 90 grader. Med den gamla lösningen låg telefonen aldrig särskilt bra och man gjorde bäst i att ”låsa” fast den med jalusin över mugghållarna. Förändringen kan tyckas minimal, men det här är det man tittar på och upplever dagligdags.

Märkligt nog har Volvo valt att låta bensinmotor, elmotor och batteri vara oförändrade. Varken T6- eller T8-versionen har fått mer effekt eller större batteri. Den elektriska räckvidden har ökat endast någon enstaka kilometer tack vare designförändringarna. Laddningen har inte heller förbättrats. Medan flera konkurrenter kan laddas med 11 kilowatt vid hemmaladdning och till och med 50 kilowatt vid snabbladdning står Volvo fortfarande och stampar med 6,4 kilowatt.

Det betyder förmodligen mindre för köparna som kommer fortsätta att flockas kring XC60 som står tryggt på sin tron som det trygga och trevliga bilvalet.

Fakta.Volvo XC60 T8 AWD Laddhybrid

Miljö

Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 25 gram/km.

Förbrukning vid blandad körning: 0,11 l/mil.

Räckvidd el: 7,8 mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 639 900/9 572/7 995 kronor.

Fordonsskatt: 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Teknik

Motor: Bensin 228 kW (310 hk), 400 Nm. El 107 kW (145 hk). Totalt 257 kW (350 hk).

Batterikapacitet: 18,8 kWh varav 14,7 kWh användbart.

Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 6,4/– kW.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: 8-växlad automatlåda.

Acceleration 0–100 km/tim: 4,9 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 469/190/166 centimeter.

Bagagevolym: 468/1 395 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.

Tjänstevikt: 2 258 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 2 250 kg.

Betyg.Del för del

Köregenskaper: 4

Säkerhet: 5

Miljö: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Totalbetyg = 20 av 25

Fakta.Plus och minus

Plus

● Prima komfort.

● Bättre pekskärm.

● Stötig på stora fälgar.

Minus

● Låg laddprestanda.

● Begränsad uppdatering.

● Drivlinan orörd.

Fakta.Det här är nytt

● Grill. Ny asymmetrisk ”kavajslagsdesign”. Lyckat.

● Skärm. Infotainmentskärmen är större och innehåller snyggare grafik.

● Processor. Ny, snabbare processor gör bland annat inmatningar på skärmen snabbare än tidigare.

● Isolering. XC60 är bättre ljudisolerad vilket ska göra kupén tystare.

Fakta.Rivaler

BMW X3 30e xDrive

X3 finns i helt ny generation och är dyrare och långsammare än XC60 T8. Räckvidden vid elkörning är dock längre.

Pris: 727 000 kronor.

Mercedes GLC 300 e 4MATIC SUV

Räckviddskung i segmentet med en elräckvidd upp till 12,5 mil. Laddar dessutom snabbare än Volvon, men kommer till ett högre pris.

Pris: 709 000 kronor.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Fakta.240 MOT XC60

● Ja, räknar man på modellnamnet så har det sålts fler XC60 än 240. Men ska man vara mer exakt så kan man säga att det har sålts ungefär hälften så många XC60 som 240.

● Första generationen XC60 lanserades år 2008 och byggdes fram till 2017 då den var Europas mest sålda suv. Totalt hann Volvo bygga 1 070 000 exemplar. Efter det tog andra generationen över och byggs hemma i Torslanda och kinesiska Chengdu. Båda generationerna inräknade är XC60 nu uppe i drygt 2,7 miljoner sålda exemplar över en period på 17 år.

● Under 19 år i produktion (1974-1993) såldes inte färre än 2 685 171 exemplar av Volvo 240. Tillverkningen skedde i Torslanda, Kalmar och Gent.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

Ekonomi december 19, 2025
Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Ekonomi december 19, 2025
Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomi december 19, 2025
Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Ekonomi december 18, 2025
Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Ekonomi december 18, 2025
”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

Ekonomi december 18, 2025
Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Ekonomi december 17, 2025
Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Ekonomi december 17, 2025
Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

Ekonomi december 17, 2025

Redaktörens Val

Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

december 20, 2025
Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

december 20, 2025
Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

december 20, 2025
Jens Linder: Planera för plats för det söta

Jens Linder: Planera för plats för det söta

december 20, 2025
Råden som minskar risken för plötslig spädbarnsdöd

Råden som minskar risken för plötslig spädbarnsdöd

december 20, 2025

Senaste Nytt

Karl Dalén: Det mest intressanta är vad som inte syns

Karl Dalén: Det mest intressanta är vad som inte syns

december 20, 2025
Talesperson: Clinton kände inte till Epsteins brott

Talesperson: Clinton kände inte till Epsteins brott

december 20, 2025
Delar av de omtalade Epsteinfilerna har släppts i USA

Delar av de omtalade Epsteinfilerna har släppts i USA

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?