Hon har varit kapten på fartyget i snart 14 år och var senast på Marshallöarna i Stilla havet, där besättningen med egna ögon såg hur stigande havsnivåer hotar öarnas existens.
– Jag hade önskat att delegaterna här på FN-mötet fått uppleva det vi såg – hur klimatförändringarna redan förändrar vår planet, säger 62-åriga Hettie Geenen.
Inför klimatmötet har fartyget, som är byggt särskilt för Greenpeaces uppdrag, öppnats för allmänheten. Tusentals brasilianare har under helgen köat i den stekande solen för att få en glimt av hur miljöorganisationens ikoniska fartyg fungerar.
– I inget annat land är intresset så stort som här i Brasilien. När vi kommer till Europa vill knappt någon gå ombord, säger Geenen som kommer från Nederländerna.
Ombord finns också Greenpeaces Amazonasexpert Rômulo Batista, 48, som bor i Manaus i hjärtat av regnskogen. Han har både en god och en dålig nyhet. Den goda är att avverkningen av Amazonas regnskog har minskat med 11 procent det senaste året.
– Jag tror minskningen delvis beror på att skövlarna vetat att FN:s klimatmöte skulle hållas här i Amazonas. De har hållit igen för att Brasilien inte ska skämmas ut under mötet, säger han till DN.
Sedan 2022, då högernationalisten och klimatförnekaren Jair Bolsonaro fortfarande var Brasiliens president, har skövlingen minskat med hela 50 procent. Enligt Batista är det till stor del resultatet av den politik som Lula da Silva införde när han tillträdde 2023.
– Den nuvarande regeringen har varit mer seriös. Den ser till att lagarna följs och uppmanar guvernörerna i regnskogsstaterna att bekämpa skövlingen, säger han.
Den dåliga nyheten är att klimatförändringarna gjort regnskogen torrare.
– Vi närmar oss den brytpunkt forskarna länge varnat för. Regnperioden blir kortare, och när det väl regnar kommer det mindre regn. Det gör skogen torrare och ökar risken för skogsbränder, säger Rômulo Batista och tillägger.
– Och när regnskogen brinner, släpper den ut mer koldioxid.
Han menar att Amazonas håller på att förvandlas från en kolsänka – som binder planetens koldioxid – till en kolkälla som i stället förstärker växthuseffekten.
– Det är en ond cirkel. Ju mer det brinner, desto torrare blir skogen – och desto fler bränder bryter ut.
Delstaten Pará, där Belém är huvudstad, är den del av Amazonas som drabbats hårdast av avverkningen. Delstaten, som till ytan är ungefär lika stor som Sydafrika, har förlorat omkring 35 procent av sin regnskog sedan 1980-talet. Nästan 90 procent av den avverkade ytan har förvandlats till betesmark för nötkreatur – en av Brasiliens viktigaste exportvaror.
– Köttproduktionen är en av de främsta drivkrafterna bakom skövlingen, säger Batista.
Under COP30 kommer Rainbow Warrior, som är utrustat med en helikopterplatta i aktern, att fungera som en mötesplats för forskning, arbete och mobilisering kring miljöfrågor. Greenpeace har bjudit in ursprungsbefolkningar för att diskutera hur världens beslutsfattare bäst påverkas till att ta beslut som gör det möjligt att hålla den globala temperaturökningen till 1,5 grader.
Rainbow Warrior har en lång historia av engagemang i viktiga miljökamper i Brasilien. En tidigare version av fartyget deltog under den viktiga miljökonferensen ECO-92 i Rio de Janeiro som gjorde hållbar utveckling till ett globalt nyckelbegrepp. Då enades världens ledare om att miljöskydd och ekonomisk tillväxt måste gå hand i hand. Bland annat skapades Agenda 21 som blev en handlingsplan för hållbar utveckling på både lokal och global nivå.
Redan då, för 33 år sedan, hade forskningen visat att den globala uppvärmningen orsakades av mänskliga utsläpp. Men olje-, kol- och bilindustrin – framför allt i USA – försökte tona ned forskarnas varningar och motsatte sig bindande klimatåtaganden. Konservativa tankesmedjor spred budskapet att klimatförändringar var naturliga och inte orsakade av människan.
– Det har blivit betydligt värre sedan dess. En del blir arga bara man nämner att vi håller på att fördärva vår planet, säger Greenpeacekaptenen Hettie Geenen.
När den första versionen av Rainbow Warrior protesterade mot Frankrikes kärnvapentester i Polynesien 1985 sänkte den franska underrättelsetjänsten fartyget i hamnen i Auckland, Nya Zeeland.
Skulle det kunna hända igen?
– Jag tror faktiskt inte det, även om världen känns tokigare nu än då, säger Hettie Geenen.
















