Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
I dagarna tre har tanken varit att en israelisk och en libanesisk delegation ska komma överens om en väg mot fred, under möten i Washington. Hittills finns det inga tydliga bevis på att delegationerna har mötts öga mot öga. Libaneserna har nämligen lämnat rummet varje gång någon har tagit fram en kamera, för att slippa dokumenteras vid samma bord som sina tidigare ärkefiender.
Förhandlingarna är en känslig fråga, för både den israeliska och den libanesiska regeringen. Förmodligen skulle de inte ha kommit till stånd om inte USA hade drivit igenom det hela.
Libanon vill inte kriga med Israel. Israel säger ofta att man inte är i krig med Libanon – kampen handlar om att utplåna den libanesiska shiamilisgruppen Hizbollah.
Men åratal av stridigheter mellan de två grannländerna har lett till att stor misstänksamhet råder, trots att båda parter åtminstone är ganska överens om att Hizbollah måste avväpnas.
Det som just nu också sätter käppar i hjulen är att USA tycks ha lagt sin största fokus på andra förhandlingar: de som handlar om att nå fred med Iran.
Och på tal om hjul upplever både Israel och Libanon att deras amerikanska medlare i samband med detta har slängt dem under bussen.
Denna nya samtalsrunda kommer ett par dagar efter att USA berättade om sin nya plan om ”pilotzoner” i södra Libanon. Den går ut på att Libanon ska återta små bitar mark från Israel och visa att de klarar av att demilitarisera dem från Hizbollah, innan de får fler ”zoner”. Detta ska övervakas av USA, Qatar, Pakistan – och Iran.
Åtgärden har fått hård kritik av Israel, som inte tycker att Iran har något med saken att göra. Dessutom vägrar den israeliska regeringen att lämna de delar av södra Libanon som det israeliska försvaret har ockuperat under våren.
– Så länge som jag är premiärminister kommer vi att behålla vår buffertzon i Libanon, sa premiärminister Benjamin Netanyahu på onsdagen.
Inte heller Libanon tycker att Iran har något med deras interna angelägenheter att göra. I förhandlingarna har de libanesiska delegaterna också upprörts över att de ”pilotzoner” som Israel kan tänka sig att ”lämna över” i praktiken är delar av Libanon där det inte pågår någon israelisk ockupation.
Den amerikanska utrikesministern Marco Rubio är ansvarig för samtalen och säger att allting är på rätt väg.
– Det kommer att vara en process. Det här är ingenting som sker över en natt. Ju fler zoner den libanesiska armén lyckas säkra, desto mer minskar Hizbollahs kontroll och desto mindre kommer Israel behöva befinna sig i Libanon, säger Rubio.
En vapenvila mellan Israel och Hizbollah meddelades förra helgen. Båda sidor har sedan dess anklagat varandra för överträdelser, men de senaste dagarna har ändå varit relativt lugna.
Läs mer:
Uppgifter: Iran och USA var i samma rum i 80 minuter
Israel och Hizbollah överens om eldupphör
















