De amerikanska attackerna riktades mot flera delar av Iran som svar på iranska attacker mot fartyg i Hormuzsundet, enligt militärkommandot Centcom. Stridsflygplan skickades upp för att bland annat slå mot iransk militär övervakningsinfrastruktur, kommunikationssystem, luftförsvar, drönarlager och mineringsförmågor.
”Iran gavs möjlighet att respektera avtalet om eldupphör men valde att inte göra det”, skriver Centcom på X.
Iran har svarat med attacker mot amerikanska militära mål i Kuwait och Bahrain. Minst åtta mål i regionen har träffats av robotar och drönare.
I ett uttalande från Kuwaits militär uppmanades människor att vara försiktiga.
”Eventuella explosioner som hörs är en följd av att luftförsvaret bekämpar fientliga mål”, skriver militären på X.
Det finns inga uppgifter om skadade personer eller större materiella skador, enligt Reuters.
Det iranska revolutionsgardet har, precis som USA, anklagat sin motpart för att vara den som bryter mot vapenvilan. Man varnar att det kan leda till att ”den diplomatiska processen stannar helt”. En talesperson säger även att amerikanska militärbaser kommer att ”uppleva ett helvete under de kommande dagarna”, enligt statliga iranska Press TV.
De senaste anfallen kommer efter några dagar av oroligheter mellan länderna. Situationen trappades upp i torsdags, när ett fartyg i Hormuzsundet attackerades av drönare som uppges ha kommit från Iran. USA svarade på händelsen. Därefter har hämndattackerna avlöst varandra.
Formellt råder fortfarande vapenvila. Den är en del av samförståndsavtalet som slöts mellan länderna för snart två veckor sedan.
USA:s president Donald Trump ifrågasätter dock om det går att förhandla med Iran, med anledning av attackerna.
”Det är mycket möjligt att de aldrig lär sig! Det kan komma en tidspunkt när vi inte längre kan förhandla och militärt kommer att tvingas till att avsluta jobbet som vi mycket framgångsrikt startade. Om det händer kommer den islamiska republiken Iran inte längre existera!” skriver han på Truth Social.
















