Yan Diomande är bara 19 år gammal och spelar sitt första VM för Elfenbenskusten, som har haft en bra start på VM och ligger tvåa i sin grupp. Vinst i första matchen mot Ecuador och en bra match mot Tyskland, som däremot slutade med förlust efter ett sent tyskt segermål.
Diomande är en av världens mest eftertraktade fotbollstalanger men samtidigt har 19-åringen djup sorg. För ett år sedan gick hans syster, Roxane, tragiskt bort, bara 15 år gammal. I ett öppet brev på sajten The Players Tribune berättar nu Diomande om tiden sedan dess.
”Jag känner ingenting. Det är som att jag inte ens är mänsklig. Sedan du dog är jag bara tom”, skriver han.
Diomande spelar till vardags i RB Leipzig och har haft en bra debutsäsong i tyska klubben där han stod för tolv mål och åtta assist. Dessförinnan spelade han i Leganés och det var efter debuten i den spanska klubben som samtalet kom, hans syster var död.
”Någon lade något i hennes drink på en fest, och hon vaknade aldrig. Hon är borta.”
Han beskriver samtalet och tiden efter som en mardröm.
”Jag tror inte ens att jag fällde en tår den dagen de berättade att du var borta. Jag vara bara i chock… Det var en mardröm.”
Yan Diomande skriver att familjen aldrig fått något svar på vad som verkligen hände och att han nu spelar han fotboll för Roxane, som alltid var den som stöttade och trodde på honom i fotbollskarriären.
”Det här är min chans att visa hela världen vad du såg i mig. Varje gång jag gör mål ska jag se till att alla vet vad du heter. Jag ska se till att ingen glömmer dig.”
Nu upplever supertalangen det största inom fotbollsvärlden, ett världsmästerskap.
”Vi åker till VM. Seriöst. Din bror ska spela för Elfenbenskusten, som Drogba, som Yaya, som Gervinho”, skriver Diomande.
Läs mer:
VM-drömmen i Little Haiti: ”Det enda vi ber om är ett mål”















