Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Fredagsmorgon i Frisco. Renoveringsrivningen av Herman Johanssons hemmaarena i Texas fortsätter. Maskinerna jobbar på och på planen har målvakterna varit först ut på träningsplanen precis som…
…nej, det här är inte som vanligt.
Det tidigare valet Kristoffer Nordfeldt har inte spelat. Så han är här.
Den tidigare reserven Jacob Widell Zetterström hade tagit hans plats mot Japan. Så han kör rehabträning med utespelarna som fått mycket speltid.
Dagen före hade Potter chockat med att ta ett beslut som fotbollstränare borde våga göra oftare. Han hade bytt målvakt.
Jag har aldrig förstått varför målvakter ska vara fridlysta.
Robin Olsen tjurade ihop när förre förbundskaptenen Jon Dahl Tomasson meddelade att Olsen inte var lika given etta som tidigare. Det hade JDT knappast sagt om Olsens spel varit i en egen klass.
Den som en gång blivit förstemålvakt får jobba hårt för att spela sig bort från platsen.
Fotbollsklyschan säger att man inte ska byta målvakt för då försvinner samspelet och stabiliteten i försvaret.
Det gör att den som en gång blivit förstemålvakt får jobba hårt för att spela sig bort från platsen. Och den som har ”reserv” broderat på målvaktskepsen kan vara hur bra som helst när han eller hon får chansen. När ordinarie målvakten är tillbaka väntar ändå bänken igen.
Under Tommy Svensson (för en som inte var med, han var mannen bakom VM-bronset) spelade det ingen roll hur bra Lasse Eriksson var. Thomas Ravelli fick alltid tillbaka platsen efter skada eller sjukdom.
Under VM 2006 gjorde Rami Shaaban en bra insats i Sveriges första match. I den andra stod Andreas Isaksson ändå.
När Graham Potter hade sin första samling var Viktor Johansson förstemålvakt.
Sen blev han skadad.
När playoff-spelet närmade sig kändes Jacob Widell Zetterström som Potters val.
Sen blev han sjuk en längre tid.
När Sverige gick till VM och spelade sina två första matcher här var det Kristoffer Nordfeldt som stod.
Sen släppte han in sex mål på två matcher och medan alla fem backar fick köra vidare efter Nederländerna så försvann Nordfeldt ut i kylan. När beskedet kom kändes det orättvist att han fick ta för stor del av skulden för 1–5-haveriet.
Men jag gillade ändå att Potter visade att ingen plats är fredad. Att han vågade göra det mest förbjudna och ändra målvakt mitt under VM.
Det som gör valet så stort och känsligt är att de tre målvakterna är ett lag i laget. Bilden de vill sprida utåt är att de alltid peppar och stöttar varandra oavsett vem som spelar.
Nu har en blivit av med sin plats. En annan har fått sin VM-dröm uppfylld.
Så vad gör det med stämningen i målvaktsgruppen?
Jacob Widell Zetterström sätter sig framför journalisterna på fredagens pressträff och säger:
– Det är en tight, fin målvaktsgrupp vi har. Vi har varit med varandra en längre period och oavsett om det varit jag, Viktor eller ”Kribba” som spelat upplever jag att det funnits ett fantastiskt fint stöd från de andra. Man jobbar så pass mycket och nära varandra att det blir oundvikligt att man stöttar varandra. Det blir inte kul om man inte gör det.
Och vad har Nordfeldt sagt?
– Han har varit vanligt peppande. Att jag ska gå ut och göra det jag kan. Det betyder mycket att få jobba med en så här fin grupp med så duktiga målvakter. Det betyder mycket på och utanför planen.
Hur Kristoffer Nordfeldt upplever situationen kommer vi kanske att få veta någon gång.
Uttalandena är de väntade. Hur Kristoffer Nordfeldt upplever situationen kommer vi kanske att få veta någon gång.
I väntan på det förväntar sig alla att Jacob Widell Zetterström ska fortsätta att stå i 16-delsfinalen mot Frankrike. Och försöka stoppa världsspelare som Kylian Mbappé och Ousmane Dembélé.
Skrämmande eller lockande att möta spelare på den nivån?
– Det är absolut sånt man vill. Annars hade jag nog varit kvar i division två.
Och tillsammans med resten av målvaktstrion kommer han att förbereda sig så mycket han kan i teorin men…
– I slutändan handlar det om att rädda bollen.














