Parasiten som orsakar sjukdomen bonamios hos ostron upptäcktes i november i fjol, vilket ledde till restriktioner i området.
Nu under sommartid går Jordbruksverket ut med en uppmaning till allmänheten. Ostron i Bohuslän ska inte flyttas eller slängas i havet, utan sorteras som restavfall.
– Vi inte har sett någon ökad dödlighet hos ostronsbestånden, men det betyder inte att det inte finns en risk. Det kan fortfarande spridas och det är skadligt för våra ostronbestånd, säger Emma Johansson, smittskyddshandläggare på Jordbruksverket.
Myndigheten betonar samtidigt att parasiten är ofarlig för människor. Det går alltså fortfarande bra att bada och fiska och att äta ostron som vanligt.
Det är första gången som parasiten upptäcks i Sverige. Trots det planerar Jordbruksverket inte att utrota smittan, eftersom den bedöms vara för svår att bekämpa helt.
– Det skulle kosta jättemycket pengar. Det skulle inte räcka med en bekämpningsinsats och det skulle behöva följas upp under flera års tid, säger Emma Johansson.
Läs mer:
De var utdöda – nu återvänder de lyxiga molluskerna till Dublinbukten















