Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.
Snart är det dags för skolorna att sätta betyg. Redan nu vet vi att alla inte kommer att bli nöjda.
Det handlar om eleven som hade förväntat sig åtminstone ett B i matte, men får nöja sig med ett C. Om curlingbarnet som brädas av bänkgrannen i historia, trots att alla givetvis vet vem som egentligen är bäst. Och musik – hur tänkte läraren där?
Den här sortens besvikelser är ingenting konstigt. De är tvärtom en del av livet.
Frågan är hur omgivningen bemöter den som känner sig orättvist behandlad. Och aningen förenklat finns två sätt: Antingen uppmanar man personen att kavla upp ärmarna och ta saken i egna händer för att lyckas bättre nästa gång – eller så bekräftar man offerbilden (”det är inte dig det är fel på, utan betygssättningen”).
Det senare är bekvämast. Inte bara i skolan, utan generellt.
Att jobba hårdare är kanske inte lika kul som att ifrågasätta bedömningar.
Det blev nyligen tydligt i riksdagen. Där svarade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) på en skriftlig fråga från ledamoten Katarina Luhr (MP), som undrade hur hon ser på att Sverige har rasat flera placeringar i organisationen Germanwatchs årliga klimatrankning. Från att 2021 ha legat etta sett till helheten i klimatarbetet är vi nu på plats 13, och i kategorin klimatpolitik har vi sjunkit från plats 2 till 36 (Altinget 27/11).
Pourmokhtaris svar går bland annat ut på att ifrågasätta jämförelsen och hon meddelar att hon inte delar ”slutsatserna om att Sverige skulle ha sämre klimatpolitik än några av världens största utsläppare”.
Det är en synpunkt som man kan ha.
Men invändningen förklarar väl knappast det stora fallet som har skett samtidigt som Tidöregeringen kraftigt har ökat utsläppen? Och är det någon som tror att den förda politiken underlättar möjligheten att leva upp till organisationens övergripande medskick, som handlar om att vi bör säkerställa att nationella mål och EU-åtaganden nås, vilket vi just nu inte är i närheten av?
Om regeringen verkligen vill ha ett bättre betyg bör den därför göra samma sak som inte minst Liberalerna uppmanar skolungdomar att göra: lägga i en extra växel för att höja sig en nivå eller två.
Att jobba hårdare är kanske inte lika kul som att ifrågasätta bedömningar. Men det ökar sannolikheten för att klättra i betygsskalan på riktigt.
Läs mer:
Susanne Nyström: Anmälningarna mot Pernilla Wahlgren och Bianca Ingrosso är ett tecken i tiden
Susanne Nyström: Hur står det egentligen till med Sverigedemokraternas kvinnosyn?
















