Det är redan klassiska bilder i norsk idrottshistoria.
Norge har precis besegrat Senegal med 3–2 och tagit sin andra raka seger i nationens första fotbolls-VM på 28 år.
Nere vid planen sitter hela det norska laget på rumpan när Arsenal-stjärnan Martin Ødegaard slår på en trumma och dirigerar fotbollsvärldens just nu mest uppmärksammade läktarspektakel.
– Det var kul att se. Jag tänkte att det var fint att bjuda på. Det var ett fint ögonblick, säger Ødegaard till NRK.
Väl tillbaka på den största av fotbollsscener går Norge ”all in” på ett tydligt tema.
Inför mästerskapet lade förbundet ut en lagbild där Erling Haaland och de andra landslagsspelarna var utklädda till vikingar. Utrustade med spjut, svärd, yxa, sköld och pilbåge poserade truppen på en strand med en fjord som lyser upp i bakgrunden.
Medan rekvisitan verkar ha fått stanna hemma har norrmännen fortsatt att anspela på vikingaspåret i samband med de två inledande matcherna i Boston och New Jersey.
Spelarnas namn på matchtröjorna är skrivna i ett typsnitt som för tankarna till runskrift – och på läktarna skanderar tusentals norska supportrar ”ro!” i takt med att de låtsas föra en vikingabåt framåt i just en ro-rörelse.
Norrmännens firande på USA:s östkust har blivit viralt på sociala medier – men längre ner, i den amerikanska södern, finns det ett annat skandinaviskt landslag där alla kanske inte är lika hänförda.
– Det är kul att de tycker att det är kul. Att ro, säger Sveriges Gustaf Lagerbielke med ett leende.
– Den är väldigt lik den isländska ”vulkanen”. Whatever floats your boat, tillägger han.
Lagerbielke summerar sedan kort hur hans lagkamrater reagerat på norrmännens påhitt:
– Det är bara suckar. Men det är kanske mer suckar åt tv-teamet som väljer att zooma in på det varje gång.
Det känns som att de kör den så fort de får chansen.
En annan som erkänner att han börjar bli lite mätt på den norska koreografin är vänsteryttern Elliot Stroud.
– Det är väl lite lite uttjatat, kanske. Det känns som de kör den så fort de får chansen. Men det går ju bra för dem, så man förstår att de gillar att köra den, säger han.
Mjällbyspelaren får frågan om vad han tycker om den norska VM-succén så här långt.
– Som svensk kanske det tar emot lite. Men de är otroligt duktiga fotbollsspelare och roliga att kolla på.
Avundsjuk? Nej, så långt vill Elliot Stroud inte sträcka sig. De svenska supportrarna står sig bra med sin ”Kanna på”-ramsa, påtalar han. Däremot tillägger han:
– Men det är klart att det svider lite när det är Norge, liksom.
En som däremot uppskattat ”ro”-ramsan är Anthony Elanga.
– Ja, jag har sett den. Den är ganska cool. Bra för dem att de har gått vidare. De har bra spelare också, säger han.
Går Sverige vidare till 16-delsfinal som en av fotbolls-VM:s åtta bästa treor är det sannolikt att just Norge väntar i slutspelet, det vill säga om norrmännen vinner sin grupp före toppkonkurrenten Frankrike.
Med tanke på att Sverige förlorade mot grannlandet med 1–3 i en träningsmatch före VM säger Stroud:
– Man är väl lite revanschsugen på Norge. Men det är klart att det hade varit roligt att tvåla dit Frankrike också. Det är två otroligt duktiga fotbollslag. Vi får se vilka det blir i så fall.
Läs mer:
Haaland rodde hem en historisk seger för Norge
Messi slår målrekord – men är VM:s långsammaste spelare
Johan Esk: Det är en befrielse att slippa se spelare fejka skador
VM-drömmen i Little Haiti: ”Det enda vi ber om är ett mål”
















