Börje Hällqvist morsar på en man som sitter i väntrummet. Han låser upp dörren till akutmottagningen och möter en annan patient. Han känner båda vid namn.
– Jag jobbar inte på grund av lönen från regionen, utan det är fint att få uppskattning på andra sätt. Att träffa patienter är en sådan sak.
Börje blev sjuksköterska 1982 och barnmorska några år senare. Intresset väcktes när han jobbade som distriktssköterska i fjällen och fick många frågor från gravida kvinnor.
Han hann arbeta några år i Vilhelmina innan BB stängdes 1991.
– Vi brukade ha stängt under somrarna då vi inte hade personal och sen öppna igen på hösten. Situationen då är lik den i Lycksele i dag. Jag är rädd att det går åt samma håll.
Lycksele BB håller, precis som tidigare somrar, stängt på grund av personalbrist. Även Vilhelmina, som ligger en och en halv timme därifrån, drabbas av nedstängningar under sommaren. Under fyra veckor har sjukstugan inte öppet nattetid. Den som behöver akutvård får åka till närmaste sjukhus i Lycksele.
Sedan nedstängningen av BB i Vilhelmina har de inte några möjligheter att göra exempelvis kejsarsnitt eller ge lustgas, eventuella födslar sker enbart vaginalt. Det finns inte heller någon beredskap för eventuella komplikationer.
De senaste somrarna, och vintrarna, har han hoppat in för att arbeta på sjukstugan i Vilhelmina. Totalt har Börje Hällqvist varit med på nära 400 förlossningar.
– En gång hade jag två förlossningar på samma dag. Sedan kan det gå ett och ett halvt år till nästa. Det är så jäkla ojämnt så det går inte att planera efter det.
Trots att Vilhelmina inte har en förlossningsavdelning är de förberedda för akuta förlossningar. Börje Hällqvist drar fram en vagn med etiketten ”förlossningsvagn”. Där finns användbara saker som saxar och blöjor.
– Även om det är få födslar känner jag att jag har det i ryggmärgen. Jag blir inte orolig eller rädd för situationer.
Han har hunnit vara med om minnesvärda förlossningar. En vinterdag satt han och åt frukost när hemtelefonen ringde. Det var strax efter att Vilhelminas förlossning och BB hade stängt. Han hade planerat för en skotertur.
– Min sambo och min son var borta, så jag tänkte det här passar perfekt. Då ringer en mamma som kände att det var på gång och ville ha en bedömning innan hon åkte till Lycksele.
Han sa ”vi möts på sjukan”, åt upp frukosten och åkte till jobbet med graningekängor.
– Det första hon gör är att flyga ihop som en fällkniv. Jag tar in henne på sjukhuset men hon vill gå på toa. Snart ropar hon på mig, och jag får hoppa fram och knipa tag i ungen. Den var på väg ner i toavattnet.
Både barnet och mamman mår bra i dag, han har mött dem på stan i Vilhelmina. Någon har tackat för en förlossning när Börje Hällqvist suttit med en öl på den lokala krogen, andra har tackat på stan.
I en drömvärld hade Börje velat se en BB-plats i Vilhelmina. Men i dagsläget satsar regionen främst på att bemanna de tre förlossningskliniker som finns.
Hur länge han ska jobba vet han inte. Arbetet är ett sätt för honom att hålla igång.
– Det är för tråkigt att vara pensionär. Nej, skämt åsido. Men efter varje sommar har jag ändå påstått det är sista sommaren. Men likt förbannat är jag tillbaka sommaren efter.
Läs mer:
Förlossningar stänger i sommar: ”Vi sätter psykiska spår i gravida”
Långa avstånd till BB ökar risken för komplikationer
















