Det är svettigt ute i den nästan 30-gradiga värmen. Stockholmare lämnar inget åt slumpen på årets varmaste dag i huvudstaden. De vill bada och sola, eller söka skugga och sova.
När solen står som högst på himlen är det nog tvååriga Teo i Sant Paulsparken på Södermalm som har mest energi.
– Han bryr sig inte alls om att jag sitter en bit bort, säger mamma Cecilia och skrattar.
Vattenspridarna mitt i parken används flitigt och ger en svalkande effekt för både barn och hundar. Tur att vara i Stockholm en sådan här varm dag, säger Cecilia.
– Jag tänker bara på resten av Europa och hur jobbigt det kan vara för alla äldre människor. Vi tycker det är jobbigt här, men det här är ändå görbart, säger hon.
De senaste dagarna har Storbritannien, Frankrike, Schweiz och Tyskland alla upplevt värmerekord för juni månad. I Frankrike har temperaturerna legat över 40 grader, och dussintals människor har dött.
När värmen nu märks av även i Sverige står Thomas Rehn några meter bort från Teo och förbereder sig för en ny omgång boule.
Han, tillsammans med sina fyra vänner, åt lunch på Stockholms Stadsmissions mötesplats vid Mariatorget. Vant står kompisarna på grusplanen en stund senare.
– Värmen är skön. Det är bara att njuta, säger Thomas.
Gänget med Toni Holgersson, Tore Gillberg, Dennis Pahlén och Jim Krigsvold har en etablerad rutin när sommaren kommer. Två eller tre timmar boule per dag, minst.
– Det är ett jäkla skönt gäng.
Över Mariatorget pendlar bara armar och ben fram och tillbaka. Täta trädkronor ger skugga åt de som behöver, bland annat jordgubbsförsäljaren Mohammed Abdullah. Han sitter på en stol en bit bort från boulegänget.
– Det är första dagen på den här platsen för oss, men här fläktar det lite i alla fall, säger Mohammed.
I bilen har han tre liter vatten med sig, men allt är nästan uppdrucket. Försäljningen blir åtminstone lite bättre en sådan här dag. Folk blir mer sugna på något sött.
– Det är jättehärligt, fortsätter han.
Oliva som sitter vid Hornstull strand tycker värmen är helt okej. Hon håller i en tiodollarssedel efter att hon precis sålt sin farmors silverskedar.
– Bara man har tillräckligt med vatten med sig. Och så ska man komma ihåg att man kan flytta på sig.
För varje meter som solen rör sig flyttar hon lika långt in skuggan, ungefär.
Daniel Friman och hans hustru har lagt till med båten i närheten av Olivia. De är på besök från södra Sverige. För honom påminner kvällarna uppe på däck, med solen över Mälaren och med höghusen i Årsta i bakgrunden, om Manhattan i New York. Det handlar om reflektionerna i vattnet, menar han.
– Det blir som de där neonskyltarna.
Men fram till att skymningen kommer och staden förvandlas njuter han av en mjukglass framför ett hav av människor.















