Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Tog en sväng in till centrala Dallas dagen före Argentina-Österrike. Staden hade blivit Leoland, det rådde Messimania på gator som blivit blåvita.
Det fanns redan då en väntan i VM-luften att fotbollshistoria skulle skrivas.
I 38:e minuten, efter en tidigare straffmiss, kom målet. Lionel Messis 17:e i VM.
Tiderna största fotbollsspelare är därmed också den bästa målgöraren i VM-historien.
Messi konkurrerar med landsmannen Diego Maradona och brassen Pelé om att vara tidernas bästa fotbollsspelare. Båda legendarerna blev brutalt behandlade under karriären.
Ta bara Pelés VM 1966. Han gjorde mål i första matchen mot Bulgarien men blev nedsparkad så många gånger att han missade nästa match. Som Brasilien förlorade.
I avgörandet mot Portugal kapade Joao Morais Pelé grymt två gånger. Att portugisen fick spela vidare brukar kallas ett av de värsta domsluten i VM-historien.
Brasilien förlorade, blev utslaget och Pelé hotade med att aldrig mer spela VM.
Ett ännu mer klassiskt icke-domslut är när Diego Maradona använde handen utan att domaren hann se för ett av sina mål mot England i VM 1986.
Jag försvarar inte att han lekte Gud. Jag förstår ändå hur han resonerade.
Maradona blev hela karriären nedsparkad utan att domarna använde reglerna för att skydda honom. Så varför skulle han inte testa domarna?
Lionel Messi har hela vägen till sina titlar och rekord haft ett helt annat domarskydd.
Domarna har inte bara blåst när han kapats. De har med tiden börjat blunda när han kapat.
Mot Algeriet gjorde Messi inte bara tre mål. Han satte också dobbarna i vaden på Aissa Mandi. Det kunde ha blivit rött kort, det blev inte ens gult.
Algeriet lämnade in ett klagomål till Fifa men att Messi skulle straffas i efterhand var VM:s mest naiva förhoppning.
Läs mer:
Målvaktshjältens mamma hann till Kap Verdes historiska match














