Socialdemokraterna går till val på att höja pensionerna – det var budskapet under partiets dag i Almedalen. Det handlar bland annat om att driva på i pensionsgruppen, där alla riksdagspartier ingår, för att höja inbetalningarna till pensionssystemet.
– Det handlar om människor som jobbat ett långt yrkesliv, ställt klockan dag ut och dag in, decennium ut och decennium in, men ändå får en låg pension. Det är inte att visa respekt för människor som byggt det här landet, säger S-ledaren Magdalena Andersson.
Partiet vill också utreda en ”jobba tidigt”-bonus för de som börjat arbeta tidigt i livet och har jobbat länge, samt se över möjligheten att ge lagstadgad rätt att gå ner i arbetstid i slutet av arbetslivet för att fler ska orka jobba länge.
Sedan tidigare har man också lovat en behovsprövad arbetarepension för den som inte kan jobba till pensionsåldern – för att man ska slippa ta av sitt pensionskapital.
– Det ska kunna sökas före riktåldern i syfte att göra den allmänna pensionen högre den dag man går i pension, säger partiets ekonomiskpolitiske talesperson Mikael Damberg.
S-ledaren räknar upp yrkesgrupper som undersköterskor, lastbilschaufförer, industriarbetare och elektriker.
– Den insats som de gör för vårt land återspeglas inte i pensionskuvertet. För en del säger kroppen stopp innan pensionsåldern hunnit träda in, säger Andersson.
Det handlar om en miljardreform, enligt Socialdemokraterna.
– Exakt hur mycket den kostar beror på hur den utformas. Det kommer att finansieras i det vanliga budgetarbetet.
Ni vill höja inbetalningarna till pensionssystemet. Kommer det att märkas för löntagarna?
– Det beror på hur det finansieras. Det kommer att bli en diskussion i pensionsgruppen, säger hon.
Under torsdagen meddelade regeringen att de slutit avtal med företaget Videberg kraft om villkoren för statligt stöd för att bygga ny kärnkraft i Sverige. Staten ska gå in som en av ägarna, med 60 procent. Detaljerna i avtalet är dock hemliga.
Magdalena Andersson är i grunden positiv, eftersom S ser ett behov av ny kärnkraft.
– Men exakt hur avtalet ser ut vet inte vi, det har vi inte fått någon information om. Jag hoppas naturligtvis att det är bra även om jag kan känna en liten oro för hur en desperat regering väljer att agera.
Regeringen varnar för att kärnkraftsbygget är i fara om det blir en S-ledd regering – eftersom Miljöpartiet inte vill se någon ny kärnkraft. Andersson svarar att det är regeringen som valt att inte sluta någon bred energiöverenskommelse.
– Där har ju Ebba Busch hållit med mig om att det fanns förutsättningar för en sådan men att både M och SD valt att ha detta som en konfliktfråga.
S-ledaren säger att hon kommer att bjuda in till breda energisamtal första dagen som statsminister om hon vinner valet.
Kan du sluta en bred överenskommelse utan Miljöpartiet?
– Miljöpartiet tycker också att det här är bra och vill se breda samtal.
Men Miljöpartiet vill inte bygga ny kärnkraft, hur ska du lösa det?
– Vi har lyckats lösa det många gånger när vi satt i regering, vi kommer att göra det den här gången också.
Läs mer:
Tomas Ramberg: Opinionen är Socialdemokraternas värsta fiende
















